סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא שומרת נגיעה

אחרי שנגמרה העונה הראשונה של תוכנית הריאליטי "אקס פקטור" ולא נראה שיצאו משם הצלחות גדולות, אפשר רגע לדבר על התופעה המוזרה שקרתה שם – איך הפכה הדוגמנית הישראלית, הכי מצליחה בעולם, למנחת הטלוויזיה הכי אימהית שנצפתה על המסך? מי את בר רפאלי? מסתבר שלא מי שחשבנו.

עבר יותר מעשור מאז שנחשפנו לדוגמנית הרווחית ביותר שיצאה ממדינת ישראל, בר רפאלי. אז היא הייתה ילדונת בת 16 שמתרוצצת בבגד-ים בחופי זנזיבר לצדה של מלכת הילדים, יעל בר זהר. שנתיים לאחר מכן, מדינה שלמה התעסקה בהשתמטות שלה מהשירות הצבאי. מאז ועד היום היא כונתה לא פעם עוכרת ישראל, בעיקר בגלל התבטאויות שונות שלה בתקשורת על חוסר הפרגון של הישראלים כלפיה.

אוהבים להיות בבית
לרוב סירבה בר רפאלי להצטלם על-ידי צלמי הפפראצי ושמרה על פרטיותה בקנאות. השיא היה לפני 4 שנים. רפאלי הייתה במערכת יחסים עם השחקן ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו והשניים הגיעו יחד לבקר בישראל. במהלך כל החופשה הם סירבו לצאת מהבית ולהצטלם. רפאלי טענה שהיא פגועה מהיחס המציק של התקשורת, ואילו התקשורת ראתה בבר דוגמנית קרה שאינה מוכנה לשתף פעולה עם אמצעי המדיה שבנו אותה.

כך נוצרה סביב רפאלי תדמית של בחורה מתנשאת, מרוחקת, שלא משתפת בחייה את הציבור המתעניין. רפאלי עשתה מספר ניסיונות אקטיביים לשנות את התדמית הזו, היא השתתפה בתכניות צחוק מעבודה והאח הגדול (העונה השלישית), אך אלו היו ניסיונות חד פעמיים, מבוימים בקפידה. בקיצור, לא ניסיונות שהכינו אותנו לדמות החדשה של רפאלי, כפי שהתוודענו אליה ב"אקס פקטור". שם כבר לא היו מסכות. הדמות של בר רפאלי יצאה לאור, והיא לא מה שדמיינו. עוד משלב האודישנים קיבלנו דמות חביבה יתר על המידה, כזאת שתומכת במתמודדים, בוכה בשירים המרגשים, ומפלרטטת עם כל הבחורים הנואשים שניסו להתחיל איתה, משל היו דיקפריו בכבודו ובעצמו.

רפאלי וחני נחמיאס באותו החדר
עם התקדמות התוכנית, חמימותה של דוגמנית העל עלתה מדרגה. המחמאות שנתנה לכל מתמודד, נראו מוגזמות. כל אחד מהמתמודדים זכה לשמוע באופן אישי שבר רפאלי מאוהבת בו, או למתמודדות : "הייתי רוצה שתהיי החברה הכי טובה שלי" (לעדן בן-זקן). וזה לא נגמר שם. רפאלי לא הפסיקה לגעת, כן כן, נגיעות פיזיות ממש, חיבוקים, נשיקות ואחיזת ידיים. בשלב מסוים חשבתי שכל זה אמיתי לחלוטין, ומדובר באישה החמה ביותר שנצפתה בטלוויזיה מאז חני נחמיאס "בחדר של חני". אבל המינונים עוררו חשד.

חמימות היתר של רפאלי היא לא הדבר היחיד המוזר אליו שמתי לב לאורך העונה. בנוסף להשתפכויות בפני המתמודדים והקהל, לרפאלי יש בלבול קל ביחס לגילה הצעיר. מדובר בבחורה בת 28, שלאורך העונה התייחסה לעצמה כאישה בגיל העמידה שאיבדה את כל שנותיה היפות: בכל פעם שלהקת הבנים "פיוזן" (שהספיקה להתפרק יומיים אחרי תום התוכנית) ירדה מהבמה, נהגה רפאלי לומר "לו רק הייתי צעירה יותר". כשצמד האחים יאן וטומי סיימו לשיר, היא הייתה מציינת שאם רק הייתה בגילם הייתה בוודאות יוצאת עם אחד מהם. כן בטח.

נוסף לכל אלו, בתוכנית הגמר של "האקס פקטור" בר רפאלי הזמינה את כל עם ישראל לביתה כשאירחה בו את הפיינליסטים של התכנית. בניגוד לבתי השופטים שזכו לוילה עם בריכה, הפעם זה היה אמיתי, כולל המיץ פטל וארון הבגדים.

המאמי הלאומית החדשה
רגע לפני שעלתה התוכנית לשידור בחרה רפאלי להתראיין ל"עיתון של המדינה" תחת הכותרת "אני יפה, מצחיקה, למה אני לבד?" יכול להיות שהיא מיצתה את הנסיעות מסביב לעולם, וכל הפרסומים האחרונים שלה במדיה התקשורתית הם ניסיון לשנות תדמית ולהשתקע כאן, לא רק על הקרקע, אלא גם בלב הקונצנזוס. אז קבלו את בר החדשה, שהיא מצליחה ומפורסמת אבל גם "אחת משלנו", שנמאס לה להתחבא בבית ולהסתיר את מי שהיא באמת ותתחילו לחשוב עליה במושגים של מאמי לאומית, אחת כזאת שמפרגנת לסביבה, דומעת ברגעים המרגשים ומפזרת חיוכים לכל הכיוונים. זה עובד. כל הדרך אל הבנק.