סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא רק ציצים

הן מופיעות בתדירות גוברת על מרקע הטלוויזיה שלנו, בנות עם שדיים חשופות שפורצות לאירועים ממסדיים והופכות את הטקסים היבשושיים לחוויה מלאת צבע ועניין. עד כמה הפרובוקציה עובדת? ומה מייצג ארגון "פמן" (באנגלית Femen) אליו הן משתייכות?

תנועת "פמן" התחילה כקבוצה מחתרתית של סטודנטיות צעירות מקייב. הן לא יכלו עוד לשאת את הדיכוי הנשי הרווח בעירן והחליטו לעשות מעשה – להקים קבוצה אקטיביסטית של נשים, שתפעל נגד חוסר השוויון המיני. הארגון הקטן של הנשים האוקראיניות, החל בפעילויות פרובוקטיביות ודאג לתעדן בטלפונים סלולריים ולהפיץ את הסרטונים ברחבי האינטרנט. עם הזמן, פעולות המחאה של תנועת "פמן" הגיעו לבמה המרכזית של ערוצי התקשורת – ומרגע שנחשפו לציבור הרחב, מכל העולם זרמו בקשות להצטרף לארגון החדש.

לפי הגדרת האתר הרשמי של הארגון, http://femen.org/en/about "פמן" היא תנועת נשים עולמית שמנסה להשתמש בשדיים חשופים בכדי להגן על שוויון מיני וחברתי ברחבי העולם. הפעילות מגדירות את עצמן כחיילות נאמנות של צבא השוויון המיני – בכול יום הן מבצעות פעילויות חברתיות מורכבות ופרובוקטיביות ומעלות את החומר המתועד לאתר. אמצעי תקשורת שונים מגדירים אותם כגל החדש של הפמיניזם, עם אידיאולוגיה מעודכנת משלהן ואלפי חסידות הדוקות בכל רחבי העולם.

שד חם, ראש קר 

כוחן של הנשים האלו מתבטא ברמת משכל גבוהה, מיניות, זריזות ופרובוקטיביות מעוררת. בעזרת כשרונות אלו הן מצליחות לפגוע בבסיסו של העולם הפטריארכאלי. מבחינתן, יש שלושה דברים שמאפיינים שלטון גברי: דיקטטורה, מוסדות דתיים ותעשיות מין, זנות ופורנוגרפיה. פעילות הארגון מצליחות לערער על הסדר הקיים וליצור פאניקה שמזעזעת את הסטאטוס קוו. "האמת היא זאת שמסתתרת מתחת לבגדים" לדבריהן, ולכן כל הפרובוקציות שלהן מתבצעות ללא בגדים בחלק העליון.

המסר הוא ברור – מתחת לפני השטח ממשיכים לשלוט מרכזי כוח כלכלים ותרבותיים בעלי אידאולוגיה פטריארכלית; אקט ההתפשטות הוא אקט שקורא לחשוף את השיטה ואת חוסר השוויון. אחת הססמאות של הארגון היא: "פמן כמו שד חם, ראש קר וידיים נקיות". הארגון שם לעצמו למטרה להילחם בעבדות הנשית, שלדעתן נמשכת כבר מאות שנים.

צאו ערומים – עדיף לכנסייה

אחת המחאות הידועות של הארגון, התבצעה בזמן נאומו של האפיפיור ברומא. המחאה הייתה קשורה ליחסה של הכנסייה כלפי הומואים ולסביות. פעילות "פמן" רואות בחברה הקתולית (ובראשה האפיפיור) אבסורדיות וחזרה לתקופת ימי הביניים שמסמנת יותר מכל – שנאת אישה. אידאולוגיה דתית, מעכבת לדעתן את תהליך הקדמה שמאפיין את המאה-21. לדבריהן, הוותיקן הוא אחד המוסדות החשוכים בעולם. הארגון מאשים בפומבי את הוותיקן בפדופיליה, הומופוביה, שחיתות, מיזוגיניה (שנאת נשים), ושלל קנוניות.

http://www.youtube.com/watch?v=fPU44uIO6rM

לא רק הנצרות עומדת למשפט הצדק של הארגון, גם האסלאם מוצב על כן הצליבה של הארגון, ולא יוצא ממנו נקי-כפיים, או שדיים. הארגון נלחם בכפיה הדתית המוסלמית, כאשר, למשל, נציגות הארגון מתנגדות לרעלה שנשים מוסלמיות צריכות ללבוש. סוגי ענישת הנשים במדינות ערב וביניהם מנהגים פראיים כמו סקילה באבנים מוזכרים שוב ושוב במחאותיהן השונות.

כאקט מחאתי כנגד דיכוי האישה בעולם המוסלמי שרפו פעילות הארגון את דגל הג'יהאד במסגד הראשי שבפאריז. תוך זמן קצר, כאות הזדהות, נשרף דגל הג'יהאד על ידי פעילות אחרות במסגדים ברחבי אירופה, ברלין, קייב ולונדון וזהו רק חלק קטן מרשימה ארוכה.

אפילו נשים מוסלמיות נרתמות למאבק הזה ומפרסמות סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות. אחד המקרים התמוהים היה בתוניסיה; פעילה בשם אמינה טיילר, הצטלמה עם חזה חשוף ועליו הכתובת: "שהאידיאלים שלכם ילכו להזדיין", לאחר פרסום התמונה טיילר נעלמה, הארגון ניסה ליצור איתה קשר ללא הצלחה ומאשים את השלטונות בתוניסיה בהיעלמותה.

לא פורנוגרפיה – אידאולוגיה

המחאה האחרונה בטח זכורה לכם היטב, מדובר בתמונת השדיים החשופים שפוטין נשיא רוסיה, בוהה בהם, במה שנדמה כשקיקה. המחאה התרחשה בזמן ביקורו של פוטין בגרמניה והייתה מכוונת נגדו. גם במקרה הזה פעילות "פמן" הצליחו, בחזה חשוף, לחדור פנימה לתוך הכנס המאובטח, ולמחות כנגד הדיקטטורה שמוביל הנשיא ברוסיה. הן קראו לו לעזוב את השלטון וקיללו אותו עד שפונו בכוח על-די המאבטחים המובכים.

הפעילות לא מסתפקות באפיפיורים, מסגדים או דיפלומטים מכובדים, הן פועלות במרץ כמעט בכל מרחב חברתי שנשים מופלות בו לרעה. אחת הדוגמאות הייתה בעת ביקורן ביריד פורנוגרפיה בפריז, שם גרמו הפעילות לקטטה המונית שהיו מעורבים בה שחקני הסרטים, פעילות הארגון, אנשי אבטחה ועיתונאים.

לקראת תחילתה של אליפות אירופה בכדורגל בקיץ 2012 באוקראינה, הפילה אחת הפעילות את גביע הקבוצה, רגע לפני שהונף ביד גברית. הנשים יצאו כנגד המצב הסוציו-אקונומי הגרוע באוקראינה, כשבו בזמן המדינה משקיעה כספים רבים במשחקי כדורגל ראוותנים. מה גם שבעקבות משחקים אלו, התפתחה תיירות שמתבססת על שירותי ליווי של נערות אוקראיניות.

מצד אחד, ייתכן שהטקטיקות השערורייתיות של "פמן" רק מחזקות את הרעיון שאישה היא אובייקט מיני, והן פוגעת במידה רבה באידאולוגיה הפמיניסטית המסורתית. מצד שני, אולי ל"פמן" קיימות באמת מטרות הוגנות ונכונות, אבל לפעמים הצופה עשוי שלא לשים לב למאבק כנגד הזנות שהן מובילות ולקבל אותן כפרסומת של הזנות עצמה.

ההופעות הקיצוניות לא מאפשרות תמיד לקהל להבין לעומק את האידאולוגיה והמסר השוויוני בשמו הן נעשו. לעיתים, נשארת רק הפרובוקציה – חזה חשוף. מצד שני, בעידן של היום, מעשה שקט לא יכול לקדם שום אידאולוגיה או עקרון חברתי ולכן "פמן" חייבות להיות יצירתיות ונועזות כדי להשמיע את קולן.

 

 

עקבו אחרינו בפייסבוק   maamul | מעמול