סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא על השד לבדו

העולם געש כשאנג'לינה ג'ולי, סמל היופי והמיניות של העשור החולף, דיווחה ב-14 למאי ב"ניו-יורק טיימס" על כריתת שדייה בחודש פברואר האחרון. מסתבר שג'ולי (38) נושאת את גן המוטציה 1BRCA המעלה באופן משמעותי את סיכוייה לחלות בסרטן השד, כפי שאמה נשאה גם כן גן זה ונפטרה. ג'ולי, עברה את הניתוח הקיצוני על מנת להפחית את סיכוייה לחלות ואף הכריזה שבעתיד תעבור כריתה של השחלות בכדי שששת ילדיה לא יאבדו את אימם בגיל מוקדם יחסית, כמו שהיא איבדה את אימה.

"ג'ולי הכריזה שבעתיד תעבור כריתה של השחלות בכדי שששת ילדיה לא יאבדו את אימם בגיל מוקדם"

מדהים לראות שהשפעת הידוענים בעולם שוות ערך לכוחם של פוליטיקאים, אם לא יותר. ג'ולי יכלה לשמור את הכריתה הכפולה שעברה בסוד, כעניין אישי וככל הנראה גם לא היינו מבחינים בכך. עצם חשיפת נושא רגיש ואישי כל כך לשם העלאת המודעות לסיכון בקרב נשים שנושאות את הגן בעל המוטציה כמוה, ראוי להערצה.

להקדים תרופה למכה

בעקבות החשיפה, ג'ולי העלתה לסדר היום את חשיבות הנושא הרגיש שלא זכה לסיקור רציני עד כה, אף על פי שהוא מעסיק נשים רבות ברחבי העולם ורק המחשבה לכרות איבר כה נשי מרתיע אותן. ברגע שחשפה את הניתוח, הפכה ג'ולי למעין חלוצה בנושא ונתנה כוח לנשים שמזדהות עם הנושא ויותר מכך, נשים רבות יותר נבדקו כדי להקדים תרופה למכה.

בזכות השפעתה כידוענית מצליחה שזכתה לא פעם לאישה הסקסית בעולם, הבהירה ג'ולי לנשים שמפחדות לאבד מכוחן הנשי, שלאחר הניתוח אינה הרגישה כלל שאיבדה מנשיותה ואף מרגישה מועצמת על ידי הידיעה שהיא עשתה הכל כדי להישאר בחיים בשביל המשפחה והיקרים לה.

"ג'ולי יכלה לשמור את הכריתה הכפולה שעברה בסוד, כעניין אישי וככל הנראה גם לא היינו מבחינים בכך"

הסערה בעקבות התופעה בעולם בעקבות הידיעה מזכירה לנו שבעבר, ברוק שילדס, עוררה מהפכה דומה כאשר דיברה על דיכאון אחרי לידה בתקשורת וזעזעה את העולם בדבר מה שמותר ומה אסור לחשוף ובעקבות כך לשנות חשיבה ולהוביל לעוצמה ותמיכה נשית. הישג חשוב לנשים.

חלוצה ובועטת

בעקבות החשיפה של ג'ולי, משרד הבריאות החליט לזמן נשים בישראל שנושאות את גן המוטציה המדובר, לבדיקות מקדימות ורצוי לפני גיל 40. עם זאת הוא מבהיר, שכריתה כפולה של השד וכריתת השחלות יכולה אומנם להפחית את הסיכון לחלות במחלת הסרטן אך אינה מבטיחה שבעקבותיה היא תמנע באופן מוחלט ולכן יש לשקול את ההחלטה בכובד ראש.

בעולם בו אנו חשופים לתכנים אינסופיים ומציצנות בלתי פוסקת לחיי האחר, אפשר להפיק מכך תועלת להשפעה ושינוי סדרי חשיבה לגבי נושאים חשובים שלא פעם, נשארים באפלה והופכים למפלצות של החברה בשל השתיקה המוסכמת שמופעלת לגביהם.

שווה לייק: maamul | מעמול