סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כפי שהסבירה ד"ר גולדשמיד לילד בן חמש

יצאנו לרחבי המכללה וביקשנו ממרצים שיסבירו לנו מושג אחד מתחום ההתמחות שלהם, אבל בתנאי אחד, שיסבירו אותו כפי שהיו צריכים להסביר אותם לילד בן חמש. הפעם תפסנו את ד"ר טלי גולדשמיד וצילמנו אותה מנסה להסביר לילד בן חמש את המושג "קרניזם".

וידאו

"איך זה שאסור להרביץ ולהתעלל בכלבים אבל מותר להרוג פרות? איך זה שאנחנו כל כך אוהבים וחומלים על בעלי חיים ואנחנו יודעים שיש להם רגשות ומודעות, ובה בעת אנחנו כולנו אחראיים לטבח המוני, והתעללות שלא נודעה כדוגמתה בבעלי חיים. איך הסתירה הזאת מתאפשרת?

התשובה היא במושג שטבעה חוקרת שקוראים לה מלני ג'וי והוא נקרא 'קרניזם'. מה זה 'קרניזם'? זה אידיאולוגיה, תפישת עולם, אמונות סמויות שיש לכולנו והן אלה שמאפשרות לנו לאכול בעלי חיים בלי להבין תוך כדי שמה שאנחנו עושים זה רצח והתעללות לא הגיוניים. הקרניזם הוטבע בנו מרגע לידתינו, אנחנו מוקפים בו כל העת, הוא זה שבגללו אנחנו חושבים שזה הסדר הטבעי של העולם, שלאכול חיות זה בריא, וזה נחוץ, וזה הכרחי, וזה נכון.
אבל אידיאולוגיה כמו כל אידיאולוגיה אפשר לשבור אותה. היא מסתירה את עצמה, היא מסתירה את עצמה באמצעות זה שאין לה שם. הנה, היום לראשונה חשפתי את השם הזה – 'קרניזם'. היא מסתירה את עצמה כי אנחנו רואים כלבים וחתולים חמודים אבל אנחנו לא רואים חיות נטבחות, היא מסתירה את עצמה בפרסומות שיקריות של אוכל, של תרנגולות מחייכות ולא בלולים של מאה אלף. וזאת אידיאולוגיה שמאפשרת שליטה, אלימות ושיעבוד ושאנחנו הטבעוניות מנסות לחשוף אותה ולהילחם נגדה".