סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה

מספיק לצפות בפרק אחד מתוך סדרת הדרמה החדשה שבאבניקים, מבית היוצר של HOT, בשביל לקרוא את המפה התרבותית של ישראל 2018: גבריות חדשה מול גבריות ישנה, שסע עדתי והדרת נשים. את הסוגיות התרבותיות האלו עוטפים הבמאי מאור זגורי (זגורי אימפריה) ויוצר הסדרה אלירן מלכה (בוגר בית הספר לקולנוע ולאמנויות מעלה), בארבעה תלמידי ישיבה הנקרעים בין לימוד תורה לבין התנסויות שונות בעולם הנוצץ שמחכה להם מעבר לכותלי הישיבה.

מאיר (ישראל אטיאס), אבינעם (דניאל גד), גדליה (אורי לייזרוביץ') ודב (עומר פלרמן) יוצאים למסע בחיפוש אחר התשובה כשהם חמושים בציציות ושלל ציטוטים מהתלמוד. במהלך המסע ייאלצו ארבעת הגיבורים למרוד ולהמריד תלמידי ישיבה נוספים נגד הרב שפיצר (רותם קינן), ראש הישיבה החדש והעקשן שמבקש להחזיר את הישיבה לימים בהם נחשבה לאליטה בעולם החרדי. אם לא די בכך, מלכה מעמיד את השבאבניקים מול אוננות וחוסר צניעות (מה לעשות, זה תמיד בא יחד), קוד לבוש חרדי יוקרתי, סיגריות ומלצרית חילונית פתיינית.

כבר תשעה פרקים שמלכה וזגורי מצליחים להטיח בצופים ביקורת נוקבת על החברה בעזרת קומיות ומטאפורות משעשעות, שמעוררות בנו את התהיות הבאות:

אשכנזים ומזרחים לא ייפגשו לעולם; פרק 8 מציב בפני הצופים קושייה קשה: במה נשתנה המזרחי מהאשכנזי? מאיר, תלמיד ישיבה ממוצא מזרחי שנזרק ממנה בשל קשיי למידה ושב אליה בקומבינות, מעוניין ברות גוטליב (שלי בן-יוסף) – בתו של איש עסקים חרדי ועשיר. האם כמו בכל סרט בורקס מרגש יצליחו השניים לגשר על הפער המעמדי-חברתי ויתחתנו בסוף? את זה נדע רק בהמשך, אבל בינתיים השדכן המהולל שלומי זקס (גורי אלפי), בתפקיד שומר הסף, לא מוכן לתת למאיר להיפגש עם רות מהסיבה ששמן (אשכנזים) ומים (מזרחים) לא ייפגשו לעולם: "השמן תמיד יהיה למעלה".

קרדיט: צילום מסך

מוטב לנשים שלא יהיו משכילות; פרק 3 נותן במה לדבורה (מאיה ורטהיימר), אחותו התאומה של דב ופמיניסטית חרדית, שכל מבוקשה הוא לימוד תורה. כל כך מסובך? כנראה שכן. מפגש אקראי בין דבורה לגדליה, תלמיד ישיבה חכם, מתגלגל לכדי וויכוח סוער שהיינו רוצים להאמין שאין לו רלוונטיות במאה ה-21. בזה אחר זה, שולף גדליה פסוקים ממקורות שונים המעגנים את טענתו, לפיה אישה לא יכולה ואף אסור לה ללמוד תורה. דבורה ממהרת להשיב במלחמה על ידי דוגמאות שונות ביניהן בתו של רש"י שהניחה תפילין, ולבסוף חותמת בשאלה: "העולם השתנה, אתה לא רואה את זה?" תשובתו של גדליה "כלום לא השתנה". האם באמת כלום לא השתנה?

פרק 5 מוסיף לחדד זאת, כששלומי השדכן שואל את דבורה "מי ירצה אותך ככה, חכמה?" ומבקש ממנה לבחור: "את רוצה להיות חכמה או שאת רוצה להתחתן? אי אפשר את שניהם". נדמה שתפקידו של השדכן לא פחות חשוב מהגיבורים הראשיים, לאורך הסדרה הוא זה שמתרגם את תכתיבי החברה לאמירות נוקבות.

קרדיט: צילום מסך

תהיה גבר ותדחיק; מלכה נותן לצופים הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הגבריות החרדית, שאיננה שונה מהגבריות החילונית. הרי שבמילה "גבר", המשותפת לכלל המגזרים, מסתתרת פעולת ההתגברות הדורשת מהזכר להיענות לציפיותיה של החברה על ידי הדחקת רגשות, כאב פיזי, פחד, חולשה ואף אוננות; "תהיה גבר, אל תיגע באֵבֶר". בפרק 5 נאבק גדליה עם היצר הרע – זרע לבטלה. הוא מזהה את הנפילה הקרבה וממהר להתקשר למרכז תמיכה באוננות, כשהוא מזדהה בשם הבדוי "הרב אמנון". לאחר שגדליה פוגש באשתו הנאה של תורם הישיבה, מר גוטליב, הוא רץ לשירותים ונשבר. מד האוננות שהורה על 21 ימים נקיים, מתאפס מחדש ומותיר את גדליה מאוכזב.

קרדיט: צילום מסך

אין ספק, שבאבניקים מביאה משהו מרענן, גרוטסקי ומלא בסטייל למסך. היא איננה מנסה להתחקות אחר המציאות כפי שעשו קודמותיה; סרוגים, שטיסל וכיפת ברזל, אלא להפך – היא מתעתעת בצופים עם רמת הידע והאמינות ועושה לנו קצת נעים על הלב, כשהיא גורמת לנו להאמין שמלצרית, תלמיד ישיבה וסלב מתמודדים עם אותן הבעיות.