סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יש לי רק חלום, לקנות לי יהלום

הישראלים ידועים בחיפוש אחר הזול והקל, ובשנים האחרונות הם הבינו שאפשר לקנות במחירים נמוכים בלי להזיע או לחפש חניה. בעידן שבו האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, בלחיצת כפתור אפשר למצוא מגוון פריטים במחירים זולים ואף להשוות באתרים דומים.

המסחר באינטרנט החל לפני יותר מעשור וחצי. רוב אתרי הקניות הוקמו לאחר שבעלי העסקים הבינו שעסקים קטנים כמעט ולא שורדים בשוק הפרונטלי כי פתיחת חנות כרוכה בעלויות רבות כמו לקיחת הלוואות, שכירות, חשמל, ארנונה והעסקת עובדים, ורוב העסקים הקטנים מתקשים לעמוד בעלויות האלו ופושטים רגל. בעת פתיחת האפשרות למסחר מקוון נפתחה גם האפשרות לקניה של מגוון רחב של פריטים בקלות ובמהירות. את מדפי התצוגה בחנויות הקניון החליפו עמודי האינטרנט הכה עמוסים בפריטים למכירה ואת התור המייאש לקופה החליף הפייפאל האמין והמהיר.

 

אותו הבגד בשינוי מוכרת

גם בארץ יש כמה אתרים מובילים שאפשר למצוא בהם מגוון רב של פריטים, למרות שאת חלקם אפשר למצוא באיביי במחיר זול יותר. יש מספר הבדלים בין האתרים בארץ לבין האתרים בחו"ל: שפה, אמצעי תשלום, זמן משלוח וכאמור, לפעמים גם מחיר. מבחינת השפה, הכי קל לנו לקנות בעברית, אין צורך להסתבך עם מידות שונות ומשונות, תנאי עסקה ואספקה לא ברורים, וויכוחים חוזרים ונשנים עם הנהלת האתר על מוצר שבטעות לא הגיע.

מבחינת אמצעי התשלום, אין צורך בכרטיס אשראי בינלאומי או בפייפאל. משום מה אנחנו סומכים על אתרים ישראליים, יש שירות לקוחות לפנות אליו במקרה של צרה. ושלא נשכח את פערי זמני המשלוח, בארץ, החבילה יכולה להגיע עם שליח עד הבית, או בדואר, תוך 3-4 ימים. בחו"ל, הגעת הפריט היא תוך 21-45 ימים, ולפעמים המשלוח מתעכב יותר, או נתקע בדרך ולא מגיע לעולם.

אתרים ישראלים רבים למדו את משחק השופינג באינטרנט, וכיום אפשר למצוא אתרים שמוכרים הכל – מביגוד לכלבלב ועד מוצרי אלקטרוניקה באלפי שקלים. האתרים הישראלים לוקחים בחשבון את העובדה שלא כולם מבינים ויודעים מה קורה באתרים הסיניים או באיביי. הרי גם אם ממשק האתר הוא בשפה האנגלית, לחלקנו הוא בהחלט נראה יותר כמו סינית, ומוצרים רבים משווקים מעבר לים בחצי המחיר או אף פחות, אז למה לא לגזור קופון.

אירופה זה בכלל פה

אז גם אלינו הגיעה הבשורה ויש שני אתרי אופנה ישראלים, בין היתר, שזוכים לאהדה בקרב המין הנשי והם עדיקה וסטייל ריבר. בדומה לאתרי אופנה מובילים בחו"ל כמו Asos ו-Net A Porter, מאות פריטים עולים למכירה מדי שבוע ומוצגים באופן קטגורי על פי מחיר, מידה, סגנון, צבע וכו', וכל זה כדי להעניק ללקוחה חווית קנייה פשוטה, נוחה ויעילה.

גם רשתות אופנה שנמצאות גם באופן פיזי בקניונים החלו במכירה אינטרנטית, כמו דלתא וקסטרו למשל, כשהאחרונה מציעה בנוסף למשלוח הביתה גם משלוח הישר אל הסניף הקרוב, כך שבמידה שהבגד לא הולם – אפשר להחזירו במקום בתמורה להחזר כספי.

אם זה לא מספיק, לכל פריט המוצע למכירה יש את מלוא המידע עליו – מסוג הבד ועד גובה העקבים בנעליים. מלבד פריטי לבוש ואקססוריז למכירה, אפשר למצוא בחלק מהאתרים מגזין שבועי בנושאי אופנה, טרנדים חמים, הפקות אופנה והמלצות של סטייליסטים מצליחים.

 

להסתכל למחיר בעיניים

בזכות האתרים הישראליים וחבריהם שמעבר לים, נוכל כולנו לנשום לרווחה. לא עוד חיפוש נואש ברחבי הקניון הענק, עכשיו החיפוש יכול להיות ממוקד יותר. אז נכון שבשיטוטים בקניון אנחנו מרגישים את הרגליים כואבות ואת הארנק זועק הצילו וזה מעולה, כי אז נהיה חייבים להפסיק. בקניות ברשת, הכרטיס אפילו לא לידנו ואנחנו עלולים, בלי לשים לב בכלל, להוציא הרבה מאוד כסף. הקניות הללו יוצרות אשליה שאנחנו לא קונים הרבה מפני שרוב הדברים מאוד זולים, אבל תעשו אחד ועוד אחד ויצא לכם 500 שקלים. במקרה הטוב.

בדרך כלל, קל יותר, נוח יותר וזול יותר לקנות באינטרנט. הבעיה הבעיה היחידה היא שהמגוון עצום ועלינו כצרכנים, להשתלט על כל ההיצע, בכדי לבצע קניות בחכמה. כלקוחות ישראלים וחשדנים, יש לנו את היכולת להשוות בין מאות אתרי קניות ברשת ומיליוני פריטים, גם בארץ וגם בחו"ל, ולערוך השוואה. אפשר להיעזר בקבוצות שונות בפייסבוק כגון "המציאות שלי באיביי" על מנת לקבל המלצות ודיס-המלצות לגבי פריטים מסויימים ולערוך רכישות קבוצתיות וכן בעמודי פייסבוק כמו צ'יפ LIE, שימצא לנו קישורים זולים הישר מהמקור הסיני, במקום הפריטים שנמכרים באתרים הישראליים ברווח של מאות אחוזים. בסופו של דבר, בזכות האינטרנט, נוכל לקנות הרבה יותר עם הכסף שלנו.