סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יו-יו למקצוענים

לילדי דור ה-Y משחק היו-יו יכול להישמע כתעלומה אחת גדולה, אך למעשה מדובר בצעצוע השני העתיק בעולם שעבר כברת דרך. הוא החל את דרכו בפיליפינים במאה ה- 16, כשעל פי הסברה מקור השם הוא במילה "טאיויו" – שפירושה להסתובב. הצעצוע הפך לפופולארי בקרב עמים שונים בניהם ניתן למצוא את הסקוטים, ההודים, האנגלים והמצרים. על אף מבנהו הפשוט הכולל שתי דיסקיות שוות בגודלן המחוברות זו לזו בציר מלופף בחוט, רבים מצאו בו עניין.

טל מורדוך (18), תלמיד יב' מרמת השרון, מגלה כיצד בעזרת שתי דיסקיות וחוט אחד החיים יכולים להפוך מאתגרים יותר. בשנת 2015 הוא קטף את המקום השני באליפות אירופה, ושוב פעם את המקום הראשון באליפות ישראל. שנה לאחר מכן, זכה במקום ראשון באליפות אירופה שנערכה בפראג, וכך גם באליפות ישראל. בנוסף, במרץ האחרון מורדוך חזר לארץ מתחרות שהתקיימה בסלובקיה, כשהוא מחזיק בתואר אלוף אירופה ביו-יו פעם שנייה ברציפות. אבל זה לא הכל, באוגוסט הקרוב הוא ישתתף באליפות עולם באיסלנד, משם הוא מצפה בכיליון עיניים לצאת עם תואר חדש ביד – אלוף עולם ישראלי ביו-יו.

לא זול כל עניין הטיסות, מי משלם על כל זה?

יש ממש תעשייה שלמה. חברות מסחריות מחפשות שחקנים ברמה גבוהה שיקדמו אותן, ובתמורה הן מעניקות מימון מלא. כמו שמסי חתום אצל אדידס ורונאלדו אצל נייק, אז אותו עיקרון פועל גם בעולם היו-יו. חברת ענק אמריקאית בשם "Duncan Toys" לקחה אותי תחת חסותה והיא משלמת לי על טיסות, פרסים, הרשמה לתחרויות ולינה. מה שיותר מגניב זה שהיא שיווקה בעולם יו-יו על שמי.

איך גילית את האהבה שלך ליו-יו?

כשהייתי בכיתה ב' דודה שלי חזרה מצ'ילה והביאה מתנות לאחיינים. אחת המתנות שהיא הביאה לי היה יו-יו, שאחרי שבועיים כבר נשבר. כמה שנים מאוחר יותר, ראיתי בחנות צעצועים את אותו היו-יו שנשבר לי. זו הייתה סתם קנייה לשם הקנייה. חזרתי הביתה והתחלתי לחקור על היו-יו באינטרנט, כמו שאני עושה עם כל דבר חדש שאני קונה. ראיתי איזה דברים מטורפים אנשים עושים עם הכלי הזה, וזה גרם לי לרצות ללמוד. הגעתי בטעות לאתר ישראלי שמוכר יו-יו מקצועי, שם התוודעתי לראשונה שיש קבוצה של ישראליים שחיים את זה.

מתי התחרת בפעם הראשונה?

בשנת 2014 בצורה יחסית ספונטנית, אני ועוד כמה חבר'ה ישראליים החלטנו לטוס לאליפות אירופה. נרשמנו באופן עצמאי ושילמנו על כרטיס טיסה לתחרות בבודפשט.

איך התחרות הסתיימה?

באותה שנה ישראל לא נכללה תחת מדינות אירופה, אז נאלצתי להשתתף בקטגוריה שהיא פתוחה לכולם ולקחתי מקום 11. כשחזרנו לארץ, כמה ישראלים פנו לפדרציה וביקשו אישור להכרה בישראל בתחרויות היו-יו. מספר חודשים מאוחר יותר התקיימה גם תחרות יו-יו ראשונה בארץ וזכיתי במקום הראשון.

יו-יו נחשב לאחד מענפי הספורט בישראל?

אני יודע שאצלנו עדיין לא, אבל במדינות אחרות כן. הבעיה בארץ היא שאף אחד לא דוחף לזה מספיק, רק לפני שנה וחצי נוסד כאן האיגוד הרשמי ליו-יו. אני מאמין שבעוד כמה שנים היו-יו יזכה להכרה מלאה בתור ענף ספורט שווה בשווים בישראל.

תחרויות יו-יו צריכות להיות חלק מהמשחקים האולימפיים לדעתך?

אני חושב שמבחינת הגדרה זה ספורט. אם שח-מט ומשחקי מחשב מוגדרים כספורט, אז למה יו-יו לא? אני לא חושב שזה שונה מהתעלמות אומנותית, זה גם סוג של פרפורמנס. אז כן, אם מנתחים את הדברים ככה זה לגמרי לגיטימי שזה יהיה אולימפי.

מה טווח גילם של המתחרים בתחרויות?

אני חושב שהממוצע הוא 20 פלוס, למרות שגם לא מעט ילדים מגיעים להתחרות. מה שאני אוהב בתחרויות האלו זה שהגיל לא מהווה פרמטר, ילד וזקן יכולים להתחרות זה בזה – ושהטוב מבניהם ינצח.

מה שם הדגם של היו-יו שלך?

קוראים לו "Orbital" – שילוב של השם שלי ושל מושג בכימיה, מין בדיחה כזאת. אנחנו עובדים עכשיו על עוד דגם חדש ואז יהיו כבר שני יו-יויים שמשווקים על שמי. אני מקבל כסף טוב מהתמלוגים, ועל הדרך נהנה גם מההכרה שזה מביא לי בעולם.

בכמה הוא נמכר?

שלי עולה 100 דולר, אבל יש גם דגמים מקצועיים שנמכרים ב-45 דולר.

איך מתאמנים לתחרות יו-יו?

זה מתחיל בלהמציא תרגילים מהראש ואחר כך לחפש שירים מתאימים ומקוריים. השלב הבא זה לעבוד על הכיאוגרפיה של הגוף, כי התרגילים הם הופעה בפני עצמם. אחרי שמבינים שיש חומר טוב לעבוד איתו, ניגשים לתרגל את הרוטינה עצמה. מפה זה פשוט שעות של לשבת ולשמוע מוזיקה, לתרגל, לחשוב מה עובד טוב ומה פחות.

אז צריך בעצם שמיעה מוזיקלית ליו-יו?

כן, חייבים בהחלט. או מישהו אחר עם שמיעה מוזיקלית שיגיד לך מה לעשות (צוחק), אני למזלי התברכתי בזה.

כמה שעות ביום אתה מתאמן?

"מה שאני אוהב בספורט הזה זה שיש דינאמיות, מתי שאין לי לימודים או עיסוקים אחרים אני מתאמן. אם יש תחרות קרובה אז בערך שעתיים ביום, מתי שאין תחרות באופק אז כמה שבא לי.

יש מישהו מהתחום שאתה שואב ממנו השראה?

כן, יש שחקן הונגרי שאני ממש אוהב את סגנון המשחק שלו. כשנחשפתי לראשונה לעולם של יו-יו, הייתי צופה שעות בסרטונים שלו בהערצה גדולה. רצה הגורל ואחרי כמה שנים הפכנו שותפים לחדר בכמה תחרויות. כשהגענו לאיזה פיינל יחד ראש בראש, נתנו את כל כולנו, ולשמחתי אני זכיתי בסוף.

אתה רואה ביו-יו מקצוע לחיים?

זה יהיה משהו שאני אעשה תמיד, אבל לא בתור עבודה. אני מודע לזה שבעוד עשרים שנה אני כבר לא אתחרה, בטח יחליפו אותי שחקנים חדשים וצעירים. אבל אני עדיין אטוס בשביל לשפוט, לארגן תחרויות, או סתם בתור צופה בקהל.

במה אתה מתכוון לעסוק בעתיד?

אני נמצא במגמת הנדסת תוכנה, אז נראה לי שלשם אני חותר. יש לי אהבה גדולה לתחום, בגיל 15 התחלתי לקודד אפליקציות.

מרשים לגילך.

כן, לא פשוט להיות גם חכם וגם טוב ביו-יו (צוחק).