סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יום הרדיו: הוא עוד כאן ולא רק לדרך

שלושת הסמלים של התחנות רדיו המובילות. לפי כיוון השעון- גלצ, כאן ב וגלגלצ
שלוש התחנות המובילות | סמלי התחנות עם כיוון השעון "גלצ", "כאן ב", "גלגל"צ"

לכבוד יום הרדיו הבינלאומי, בחרנו להכיר לכם תוכניות חדשות מהתחנות הפופולריות בארץ. ולהבין אילו שווה שנפתח לכבודן את הרדיו ואילו מומלץ להעביר תחנה

מתי בפעם האחרונה פתחתם רדיו כדי לשמוע משהו שבדיוק מתחיל? כנראה שבין אף פעם לממש מזמן. הפודקאסטים המתפתחים והאפשרות לשמוע הכל, מתי שאנחנו בוחרים, גרמו לרדיו להיות קצת חסר ערך. אבל הוא עדיין כאן ומכיל ידע וכוח רב. היום, 13.2, חל יום הרדיו הבינלאומי שהוכרז ב2011 על ידי אונסק"ו (ארגון החינוך, התרבות והמדע של האומות המאוחדות). לכבוד החג בחרנו מתוך שלושת התחנות הנשמעות ביותר את התוכניות שכדאי להכיר, שכדאי להעביר ושיש להם פוטנציאל אבל זה תלוי בכם.

דרום אדום לצעירים: לא רק כלניות
בין הדפים ובין הסדינים: לגלות את הספרות האירוטית
"גורנישט": המופע החדש של רועי אסף

גלגל"צ

תחנת הרדיו המושמעת ביותר בישראל, מנגנת לרוב מוזיקה ישראלית ובינלאומית מוכרת. אך  בין השירים יש גם תוכניות שונות ששווה או לא שווה להקדיש להן זמן.

תדרים מרכזיים להאזנה: צפון-107. מרכז- 91.8. דרום- 99.8

שווה לפתוח רדיו: "קבלת שבת" | שיר הדס מאיר | שישי 16:00-17:00

בכל יום שישי, אמן ישראלי אחר בוחר מוזיקה לכבוד כניסת השבת. השירים שנבחרים הם גם שירים שהוא אוהב וגם כאלה שהיו משמעותיים בחייו. לכל שיר, מצטרף הסבר קצר וקליל שהאמן כתב על הבחירה שלו, וכל תוכנית נראית אחרת לגמרי, בהתאם לאמן. השעה הזאת מאפשרת  להציץ לרגע קטן אל עולמם של האמנים האהובים והמוכרים בארץ וגם להבין את הקשרים המתקיימים בין אמנים שונים. חלק מהשירים לא מוכרים, אבל בדרך כלל סיפור חמוד או מרגש מכפר על כך. שלא תטעו, האמנים מפתיעים ורוב הפעמים, השירים הנבחרים מגוונים מאוד, פופ, רוק, ישראלי חדשני וישן, בינלאומי ואפילו גם שירי ילדים.

"קבלת שבת" להאזנה באתר גלגל"צ

להעביר תחנה: "האנשים של המוזיקה" | אורלי יניב ויואב קוטנר | ראשון עד רביעי 21:00-22:00

אורלי יניב היא מהשדרניות הראשונות של גל"צ ומגישת טלוויזיה ישראלית; יואב קוטנר הוא עורך ומבקר מוזיקה, זוכה פרס אקו"ם וממקימי ערוץ המוזיקה, 24. יחד, השניים מגישים תוכנית שעוסקת בהיכרות עם שירים חדשים וישנים. המנחים מקפידים לספר על כל שיר לעומק, להתעכב על כל פרט ולדון ארוכות על נושאים שונים, כמו איך ראוי לקרוא לזמר- זמר, אמן או יוצר. לעתים, התוכנית מספקת רגעים ייחודיים, כמו השמעת בכורה של השיר החדש של רונה קינן, בשבוע שעבר (6.2). בקיצור, אם אתם אוהבים אנקדוטות, מוזיקה פחות מוכרת ומעשורים קודמים, ואם לא תירדמו בשעות הערב מדיבור איטי ומפתיחות ארוכות של שירים, אל תתנו לנו לעצור אתכם.

"האנשים של המוזיקה" להאזנה באתר גלגל"צ

 

תלוי מי אתם: "האזנה מודרכת" | עומר גפן | שישי 13:30-14:00

בדומה לקונספט של הפודקאסט המוכר של "כאן", "שיר אחד", גלגל"צ יצרו תוכנית שמתעסקת אך ורק בקלאסיקות רוק אמריקאיות. עומר גפן, שמשדר גם את "מדינה בדרך" בימי חמישי, מספר בכל פעם על שיר אחר, על הגלגולים שלו ועל סיפור הלהקה או הזמר סביבו. אם אתם מתחברים לרעיון של מחקר מעמיק על שירים ואוהבים את הרוק האמריקאי הקלאסי – התוכנית הזאת בשבילכם. פעמים רבות, המאזינים זוכים לשמוע הקלטות נדירות ופרטים מרתקים על שירים ידועים. התוכנית זמינה להאזנה גם כפודקאסט באפליקציות ההשמעה השונות.

"האזנה מודרכת" להאזנה באתר גלגל"צ

 

כל פעם אומן אחר. קבלת שבת עם הדס מאיר- הבחירות של גלעד כהנא | מתוך YouTube

גל"צ

במקום השני במספר ההאזנות, בצמוד לרשת ב', נמצאת גל"צ, האחות הקטנה, או בעצם הגדולה של גלגל"צ. בין התחנות יש ממשקים רבים, אולם בגל"צ יש דגש על מלל ותוכן. גם פה יש תוכניות שאנחנו ממליצים לפתוח עבורן את הרדיו – או לסגור אותו.

תדרים מרכזיים להאזנה- צפון- 96.6, מרכז- 104, דרום- 102.3

שווה לפתוח רדיו: "360" | נורית קנטי | ראשון עד רביעי 19:00-19:30

נורית קנטי, אשת תקשורת ויושבת ראש ארגון העיתונאים בארץ, מנחה את התכנית "360", שמתעסקת בכל פעם בנושא אקטואלי אחר. היא מנגישה את התוכנית בצורה נעימה ומסודרת, שנותנת מקום גם למי שלא שוחה בחומר החברתי-פוליטי, להבין על מה מדובר. בכל יום, היא  מארחת מספר אנשים מתחלפים לשיחות על נושאים מגוונים, כאשר בימי רביעי, התוכנית מוקדשת לשיח מעמיק עם אורח אחד, משפיען בשיח הציבורי. התוכנית אורכת פחות מחצי שעה, כך שאפשר ללמוד על מה שקורה בלי להתייאש עוד לפני שהתחילה. בקיצור, גם אם אתם לא חובבים גדולים של אקטואליה, "360" היא דרך טובה להתחיל להבין במה שקורה מסביב.

"360" להאזנה באתר גל"צ

להעביר תחנה: "באופן מילולי" | אבשלום קור | ראשון עד חמישי, 14:54-15:00

אבשלום קור, ד"ר ללשון העברית, מדליק משואה, יועץ הלשון של גל"צ וזוכה פרס סוקולוב, תפוח הזהב, ופרס ראש הממשלה ללשון העברית. בפינה יומית בת שש דקות, הוא מנסה להעביר מהידע שלו. לצערנו, למרות הידע הרב שלו, לא כל כך ברור מה נאמר או מה קורה שם. התוכנית אמנם נמשכת רק שש דקות, אבל הן ארוכות. מאוד. קור מדבר בעברית עתיקה על נושאים שונים ולא כל כך ברורים. השיח הוא תמיד סביב שירים שהוא מתפלסף על המילים והמשמעות שלהם. אם אתם אוהבי עברית, שירי ארץ ישראל הישנה ישנה, משמעות והתפתחות המילה, לכו על זה. רק שימו אוזניות.

"באופן מילולי" להאזנה באתר גל"צ

 

תלוי מי אתם: "החיים עצמם" | עמית תומר, סמי פרץ ושי ניב | ראשון עד רביעי 18:00-19:00

עמית תומר, אשת תקשורת ועיתונאית, עובדת במעריב, תאגיד השידור וגלי צהל; סמי פרץ, ממקימי "דה מרקר" ויוצר "עושים לביתנו" ב"כאן 11"; שי ניב, עיתונאי ושדרן רדיו. השלושה מנחים יחד את התוכנית שמתעסקת בשאלה – לאן הכסף שלנו הולך? בתחילתה, הם עושים סדר וסוקרים את הנושאים שהולכים לדבר עליהם, בצורה שעוזרת גם למי שלא מבין בכלכלה להבין במה מדובר. לתוכנית מצטרפים אורחים שונים, איתם הם מייצרים שיחה מעמיקה על הנושאים, וחברי כנסת, אותם הם מעמתים  עם מה שהם עושים ולעתים קרובות מה שהם לא עושים. על אף שהשיח בין השלושה ומול האורחים מייצר עניין רב, צריך להתעניין בכלכלה כדי להקשיב לתוכנית של שעה שלמה על הנושא. בהצלחה.

"החיים עצמם" להאזנה באתר גל"צ

התחנה עם העברית הכי תקינה. "הכה את המומחה" עם אבשלום קור | מתוך YouTube

כאן ב'

כמו שנאמר, כאן ב' צמודה לגל"צ בסקרים והיא התחנה המתמקדת במלל, ידע וחדשות. לתוכניות בה יש פתיחות ארוכות ודרמטיות, ניחוח של פעם וכנראה שלרובכם, היא לא מופיעה בתחנות שבלחיצה המהירה באוטו. כל התוכניות הן סביב נושא מסוים וצריך להתעניין בו כדי להאזין. לכן, בחרנו שלוש תוכניות ששווה להכיר ולהחליט בעצמכם אם שווה לפתוח את הרדיו עבורן או להעביר תחנה.

תדרים מרכזיים להאזנה- צפון- 100.5, מרכז- 95, דרום 93.9

 

תלוי מי אתם: "זה מגיע לכם" | גילי תמיר | ראשון עד רביעי 19:00-20:00

התוכנית מתמקדת בזכויות האזרח, סביב מקרים רלוונטיים שמתרחשים במדינה, ומטרתה להנגיש ידע ששווה הרבה כסף וכוח. לדוגמה, ביום שני שעבר (7.2), היא התמקדה בזכויות שלנו לפרטיות, סביב פרשת הריגול החריג בשימוש בתוכנת הריגול של המשטרה, "פגסוס". ד"ר גילי תמיר, מייעצת סוציאלית ומגישת התוכנית, מארחת אנשים שמסבירים את הזכויות לפי החוק וגם מעלה לשידור מאזינים עם שאלות. תמיר אוספת את הנתונים, שואלת שאלות הבהרה ועוזרת להבין ולסדר את הדברים. קולה נעים ושיחות הביניים מקלילות את הנושאים, שלעיתים קצת כבדים.

"זה מגיע לכם" להאזנה באתר כאן ב

 

תלוי מי אתם: "השעה הבינלאומית" | ערן סיקורל | ראשון עד רביעי 15:00-14:00

ערן סיקורל, עיתונאי, עורך חדשות החוץ של "קול ישראל" ולשעבר כתב החוץ בערוץ הראשון, סוקר עם אורחים שונים את מה שקורה בעולם, מתרגם ראיונות חשובים ומסביר את הקשר של החלטות ואירועים עולמיים, אלינו בישראל. התוכנית מסודרת, הנושאים בה ברורים והאורחים מתמחים בנושאים עליהם מדובר. סיקורל מבהיר למאזינים את הדברים הנאמרים ומוסיף מידע חשוב. שווה לשמוע את התוכנית אם מה שקורה בעולם הגדול מעניין אתכם ולא במובן של טיול נחמד, אלא יותר של איזו מדינה עדיין חופשית ואיך אמריקה תגיב על זה.

"השעה הבינלאומית" להאזנה באתר רשת ב

 

תלוי מי אתם: "באים לידי ביטוי" | תמר קציר וזוהר סדן | חמישי 15:50-16:00

תוכנית קצרה מאוד, בין שלוש עד חמש דקות, שמתעסקת בביטויים, מילים וצמדי מילים בשפה העברית. תמר קציר, מהאקדמיה ללשון העברית, היא הדמות המקצועית בה .לצידה, זוהר סדן, קריין ועורך חדשות בכאן ב', שואל ועונה על שאלות, ובעצם מנהל עם קציר שיחה, כדי  שזאת לא תהיה הרצאה מעיקה. מתאים למי שמתעניין בעברית ושואל את עצמו מדי פעם, למה קבר זה זכר, אבל אומרים בית קברות? או דברים דומים שחייב לברר.

"באים לידי ביטוי" להאזנה באתר רשת ב

 

פוסט מעמוד הפייסבוק של כאן ב עם תמונה של נתן גוטמן, ערן מור-קירקול, זאב שנידר וסמדר טל
לגלות איך נראים האנשים ברדיו | מתוך עמוד הפייסבוק של כאן ב