סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

חיילת של אהבה

25.1.17: שרשרת החיול התחילה. שמי שני, בת 27 מתל אביב, הצטרפתי לקבוצת הפייסבוק "עוצמה נשית יוצרת זוגיות" קבוצת אימון לזוגיות של דיאנה רז, כדי לחקור את עולם ייעוץ הזוגיות שהולך ומתפתח באינטרנט. לפני היציאה לניסוי האמיץ חשוב לציין שהתכונות שאני חושקת בהן בגברים הן בתיאוריה חוכמה, יופי ותבונה שתגרום להם להבין שאני מפעל פיס עוד לפני שהכרנו. בפועל חומדת בגברי מלתעות שמצהירים שהם לא בשלים לקשר רציני.

הפנטזיה: אלמד את כל האקסים הנועזים את הלקח הכי גדול שאי פעם למדו מאישה. עלובים שכמותם יחשקו בי לעד. הלקח יגרום להם לעמוד רעבים לאהבתי מחוץ לדלת דירתי השכורה בתור ארוך שישתרך עד לשדרות רוטשילד (השפה היא עדיין שפת הפנטזיה, אין לי כל כך הרבה אקסים).

המציאות: הייתה לי מערכת יחסית ארוכה ומשמעותית אחת של שנה ושבעה חודשים. הוא כבר הספיק להתחתן השנה. הרעש מחוץ לדלת הוא מהכלבה של השכנה שיוצאת לטיול.

"עוצמה נשית יוצרת זוגיות" בניהולה של דיאנה רז היא קבוצה בפייסבוק עם 5,600 משתתפות. רז נשואה כשש שנים פלוס שני ילדים, מטפלת כמאמנת זוגיות. בשיטת ה-NLP כשלוש שנים וכמאמנת ארבע. בכל יום רביעי רז מקיימת דייט שבועי עם המשתתפות באמצעות סרטון בשידור חי ומסבירה על סוגיות זוגיות בוערות. בקבוצה המשתתפות מפרסמות שאלות להתייעצות אחת עם השנייה. מתפתחים דיונים על גברים, דייטים, קשרים רציניים ומשחקי הרעב שביניהם. לדוגמה, שאלה מצוינת שפורסמה: "גבר שמגיע לפגישה ראשונה במראה מחופף ולא מגולח. מה זה עושה לכן? הייתן מעירות לו? ואם כן איך?". שאלה עוד יותר מצוינת שפורסמה: "דובר הרבה על מתי נכון לשכב עם גבר. איך תאכלס למשוך את זה? כמה דייטים אפשר לשבת בפאבים? כמה סרטים כבר אפשר לראות בקולנוע? למישהי פה יש עצה מעשית איך למשוך את זה ולסרב לדייט בייתי אחרי חמישה או שישה דייטים? כי דייט ביתי זה סקס".

על התוכן מנצחת רז ואם יש דיון סוער במיוחד היא מקפידה להתייחס ולהגיב ואולי אפילו להכין סרטון חדש על הנושא. סרטון שיקבע חוקים חדשים למשתתפות תוך יצירת מקור הכנסה נוסף למאמני הזוגיות בכלל ולרז בפרט.

מלבד התוכן המשווק רז מקדישה זמן רב לקבוצת הפייסבוק החינמית, בה חברות אלפי נשים ובה היא מייעצת להן בחינם בנושאי הזוגיות. באירועים מיוחדים וחגים היא מכינה פעילויות ערך מוסף דוגמת "אתגר שישה ימים של אהבה עצמית". בכל יום לאתגר עולה תרגיל קצר שמטרתו להעצים את הנשים באהבה עצמית ללא גבולות.

חיילת צעירה שכמותי בצבא האהבה המחוקק פחות מתחברת לשיטה שמבקשת ממני לכתוב למה קמתי נפלאה הבוקר. זאת אותה משפחה של חוסר האמונה בעצה: "התבונני במראה ואמרי לעצמך כמה את יפה ונהדרת" (חד משמעית התפקיד של העוקבים באינסטגרם). העדפתי להתמקד לאט ובזהירות בחוקים האחרים לזוגיות מעצימה.

03.02.2017 23:00: היזיז שלי טרח לענות להודעה ששלחתי לו בשעה 17:00. כדי להרגיע את הכעס ולתקן את הכאוס צפיתי בסרטון החדש של דיאנה רז בנושא "סטוצים ויזיזים". בהדרכת הבית השבועית הזאת רז חזרה כמה פעמים על כך ששיח על סקס או הגעה מהירה מדי למגע בדייט או (חלילה וחס שלא נדע) דייט ביתי מציג את הבחורה כחסרת ערך בפני הגבר. אחת המשתתפות שאלה: "האם גם הבעת דעה בשיחה קבוצתית בין חברים על סקס תשדר שהיא קלה?" רז השיבה שאכן יש בזה משהו חסר ערך. באותו הקשר רז הסבירה לצופה אחרת במהלך ההדרכה "חלק מהתפקיד הגברי הוא בעצם להוביל אותך למיטה, זה לא רק התפקיד היחיד שלו אבל זה אחד מהמהלכים שהוא ינסה לעשות".

החוק הראשון שלמדתי הוא איך לזהות סטוציונרים: הם יזמינו אותך לדייט בבית שלהם, יהיו מאוד קלילים וזורמים בסיטואציה ובשיח. חוק שלדעתי מגיע מידית עם תעודת תושב בתל אביב.

פינת שאלי את המומחית – האם עד שמגיע "האחד שלך" כדאי לחפש סטוץ? דעתה המקצועית של רז היא שסטוצים הם בזבוז אנרגיה שאישה לא צריכה. זאת בגלל שאם האישה תשקיע את האנרגיה ביחסי מין לא למטרות רציניות אז לא תישאר לה אנרגיה להשקיע ביחסים רציניים. הבנתי שאני עמוק בבוץ.

מרבית סרטוני ההדרכה נפתחים בהסבר של רז על הדרך שעברה בעולם הזוגיות. רז מציגה לצופות סיפור סינדרלה קלאסי שבסופו השיגה בעל תומך ואוהב וגוזלים שהם כמובן ילדיה. החלום שנמכר להמונים הוא החלום על הבית עם הגדר הלבנה והנדנדה הצבועה תכלת. בגרסה הישראלית מדובר בחלום להקים בית עם גבר סביר ולהרוויח מספיק כסף לכסות את המשכנתא.

לאחר הפתיח המשכנע רז מציגה תרשים מופתי שמסביר איך המוח הגברי עובד. בשקופית המרכזית רז מציגה את תמונתו של השחקן, חתיך העבר וין דיזל כאנקדוטה למושא הגברי שאת התנהגותו אנו מנתחות בלמידה. אותו מאצ'ו דיזל מקיים בראשו שתי מחשבות ניגודיות ועמוקות כשהוא נפגש לראשונה עם אישה. המחשבות מתפלגות בתרשים בשני חיצים: הראשון אומר שהאישה שווה סקס בעיניו, והשני שהיא לא שווה סקס בעיניו. מרגע זה ואילך גיליתי שאחת המטרות המרכזיות בהדרכה היא למנוע יחסי מין מהירים. לפי השיטה הזאת נדמה שכל מה שיש לנשים להציע לעולם הוא מין. נראה שמציאת האחד תלויה אך ורק במספר היחידים שיצליחו להאמין שאין לאישה צרכים משלה לממש.

החוק השני שלמדתי – תוך כמה זמן אפשר לקיים יחסי מין בדייטים: יש לקחת את המספר הממוצע בו בדרך כלל את מקיימת יחסי מין בדייטים (ועד כה זה לא הוביל למערכת יחסים רצינית) ולהוסיף שלושה דייטים נוספים. המספר שקיבלת הוא מספר הדייטים שאת צריכה לחכות. אני תוהה אם דייט של יותר מארבע שעות יכול להיחשב לשני דייטים ואז הנוסחה משתנה.

פינת שאלי את המומחית – באותיות קטנות באותה שקופית מופיע הסייג: "לא לפני שאת שלמה ורוצה להגיע איתו למיטה". שקופית אחר כך יש עוד הערה לנוסחה: "הכל תלוי באיך תגיבי בבוקר למחרת" (ברור שבחיפוש טבעת בשידות ליד המיטה).

עברתי מהסמכה של רובאות שלוש לרובאות חמש בלאב אקדמי ונרשמתי לניוזלטר המידע שנשלח באמצעות מיילים. בשלושת החודשים מאז ההרשמה קיבלתי כ-40 מיילים שמשווקים הדרכות, סרטונים וטקסטים שכולם מלמדים חוקים לזוגיות. אבל בעיקר, כולם מכוונים אותך להגיע לטיפול ממוקד במסגרת האימון של דיאנה רז והמטפלות שאיתה או לרכישת סדרת סרטונים.

באחד מהמיילים קיבלתי הזמנה חגיגית להשתתף בכנס נשים שנקרא "לבנות עוצמה נשית ולמצוא את האחד שלך". בעלות של 67 שקלים חדשים לכרטיס קיבלתי הזדמנויות חסרות תקדים: ללמוד בהרצאה בת ארבע שעות איך למשוך לחיי את הגבר שאני באמת רוצה, איך לגרום לו להתאהב בי, איך להיכנס לקשר מחייב ללא משחקים. זאת ועוד הרבה הבטחות שמתחילות במילת השאלה "איך" ששכנעו אותי לקנות כרטיס דחוף.

בשבוע הבא- שני מויאל, חיילת האהבה, מגיעה לכנס ולומדת חוקים נוספים.