סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

זו לא כתבה קיצונית

 

זאת לא כתבה קיצונית, על בני אדם קיצוניים (כפי שנהוג לכנותם), שהחליטו יום אחד שלא לאכול בשר, חלב ושאר ירקות (ירקות דווקא כן, והרבה, אבל הבנתם את הקטע). לא תמצאו כאן ממצאים סטטיסטיים ומחקרים (למרות שיש כאלה, והמון), על כיצד התזונה הטבעונית היא התזונה הבריאה ביותר. לא תקראו על הזיהומים המתרחשים במשקים התעשייתיים המגיעים בסופו של דבר היישר לכוס הקפה שלכם, לא על הנזק האקולוגי שהתעשיות גורמות לסביבה וגם לא כיצד הציד משפיע על ההתחממות הגלובלית. הכתבה הזאת נועדה לנפץ את המיתוס שמלווה את האנושות כבר שנים ויותר מזה, היא נועדה לטבען את הטבעונות.

זמזמו לנו בלי סוף מהרגע שנולדנו שבשביל להתחזק צריך לאכול בשר. שיקרו לנו ואמרו שסידן אפשר לקבל רק ממוצרי חלב. הורינו לא אשמים, גם להם שיקרו. דורות שלמים שחיו בשקר וגלגלו את המיתוס המוכר שלאכול בעלי חיים ולהתקיים מההפרשות הגופניות שלהם – זה בריא. אם האדם הקדמון היה בחיים, הוא היה אומר שהוא צד בעלי חיים בשביל לשרוד.

מוסריות ותשוקות

היום, אנחנו לא צריכים לצרוך את המוצרים הללו בשביל לשרוד, ובטח שלא על חשבון יצורים חיים, היום אנחנו יכולים לבחור. אבל מה לעשות שהמוסריות לא תמיד עולה בקנה אחד עם התשוקות שלנו? לאדם הקדמון לא היה את כל הידע שיש לנו, הוא עשה זאת באופן אינסטינקטיבי בשביל להתקיים. כיום, אנו יודעים מה ההשלכות ובכל זאת רבים מאתנו בוחרים לעצום עיניים ולהמשיך לממן את התעשיות שגורמות סבל בל יתואר לבעלי החיים.

91H קטן

הכלב מרגיש אבל התרנגולת לא

בני האדם לוקחים חיים, מתעללים ומנצלים את מי שאינו יכול לזעוק, לפחות לא במילים. זכותם המלאה של בעלי החיים, בדיוק כמו זכותו של האדם, לחיות על פני כדור הארץ ולא להיות קורבן להתעללות ידי אדם. ואני שואלת: באיזה זכות לוקחים בני האדם חזקה על חיים של יצורים חיים? מי הפיץ את השמועה שכל תכלית חייהם של בעלי החיים הוא להיות מאכל אדם? מי החליט שכלב וחתול מרגישים אבל שאר בעלי החיים לא? ואיך לעזאזל, אנשים לוקחים בכוח את מה שמלכתחילה לא אמור להיות שלהם, ואחר-כך מסתכלים על עצמם עם חיוך במראה כאילו הם לא ביצעו את הפשע הנורא מכל.

אידיאליזם של אכילת חיות

החברה מכתיבה את האידאליזם של אכילת בעלי חיים מסוימים, כי הם מה שנקרא "נועדו לשם אכילה". לאכול עוף ובשר נחשב לאכילה נורמטיבית ואילו לאכול כלב או חתול נחשב לקניבליזם. ההבניות החברתיות הללו, מעידות על האנוכיות, השיפוט הלקוי והעיוורון של בני האדם, ששואפים להיות חלק מקונצנזוס אחד גדול ולא חושבים מחוץ לקופסה.

שותפים לרצח עם- תבחרו אחרת

בני האדם ממשיכים להיות שותפים לרצח, התעללות, עבדות ועינויים, גם אם לא באופן ישיר, אבל הגישה של "ישיבה על הגדר" לא הולמת אף אחד. האנושות צועדת לכיוון אחד ברור וכדאי לכולם להיות חלק ממנה ולא לקחת חלק בסבל ובהתעללות הפיזית והנפשית בבעלי חיים. עוד כמה שנים ילמדו בדפי ההיסטוריה על שואת בעלי החיים ועל איך אכילת בשר הייתה נורמה מעוותת. בסופו של יום מה נשאר לנו? אנחנו עם עצמנו ועם המעשים שלנו שמגדירים את מי שאנחנו. תבחרו נכון, תבחרו לא להיות חלק מהתופעה הנוראית הזאת, תעשו משהו טוב בחיים האלה, תשמרו על ערכי המוסר וההגינות,  תחיו ותנו לבעלי החיים לחיות, כי לשם כך הם נועדו.

איך?

תגידו לעצמכם שזה האתגר הגדול שתציבו לעצמכם, שכשתשיגו את המטרה הנעלה תהיו אנשים טובים יותר. תגידו לעצמכם שעכשיו אתם עושים משהו בשביל מישהו או משהו אחר ושגם אתם לוחמים לזכויות שונות של יצורים שונים. אולי כך, תוכלו לעמוד באתגר הכל כך לא מאתגר של אי אכילת יצורים שלפני דקה פעו או ליחכו או לעסו.