סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

והעולם שוב שותק

הכתבה הקודמת שלי ( https://maamul.sapir.ac.il/2014/03/13905 ) כנראה לא עוררה מספיק עניין אצל הקוראים. לא קיבלתי אף תגובה ובסך הכל חמישה לייקים. קשה לצפות ליחס שונה. כי בארץ לא מתעניינים בשום דבר חוץ ממה שקורה אצלנו או בארצות הברית. אבל להנחה הזאת יש סייג אחד – אם החדשות נוגעות ליהודים. אפשר להאשים את הגויים באנטישמיות וזה תמיד מחמם את הלב. למרות הכול אני מתעקש לכתוב (שוב) על הפלישה לאוקראינה כי לדעתי אין היום דבר העולה עליה בחשיבותו. העולם נמצא צעד אחד ממלחמת עולם שלישית. הפעם אנסה לחזות מה יעלה בגורל יהודי רוסיה בעתיד הקרוב.

רשימת האויבים מתרחבת

חלק מה"מומחים" מספרים שפוטין אוהב יהודים ולכן אין מקום להשוותו להיטלר על אף הדמיון הברור בין הפלישות לחצי האי קרים ולחבל הסודטים. לעומת זאת אותם "מומחים" בדרך כלל טוענים שבאוקראינה חיים אנטישמיים איומים ונוראים. אנטישמיות אוקראינית היא שקר עלוב. אמנם אנטישמיות קיימת בכל מדינה, כולל בישראל, אבל דווקא באוקראינה היא מוגבלת באופן יחסי. ומה לגבי פוטין? האם הוא באמת אוהב יהודים? כשמסתכלים על הסביבה הקרובה שלו, מוצאים הרבה יהודים. לא מעט אוליגרכים באים מקרב האנשים שלנו, כלומר יהודים, מה שלא היה מתאפשר בלי אישור מהאוליגרך מספר אחת. לפוטין יש יחסים מעולים עם הרב הראשי לרוסיה ברל לזר ולעתים קרובות הוא נפגש עם אנשים בכירים בקהילה. ובכל זאת אני חוזה בתקופה הקרובה פוגרומים אנטי-יהודיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

הסיבה לכך היא שלאזרחים הרוסים מונחלת שנאה על בסיס יומיומי. השלטון הרוסי ממנה אויבים פנימיים כמו האופוזיציה, הליברלים וההומואים, או אויבים חיצוניים כמו גאורגיה, אוקראינה והמערב. רשימת האויבים מוחדרת לראשיהם של הרוסים באמצעות הטלוויזיה מדי יום. לא מזמן עיתונאי בכיר בערוץ מרכזי הכריז כי בכוחה של רוסיה להפוך את ארצות הברית לאפר, וקודם לכן טען שיש לשרוף הומואים. אמצעי תקשורת אחרים מחזיקים בעמדות דומות גם אם לא מבטאים אותן בצורה בוטה כל כך.

השנאה מלכדת

מאז התמנה לתפקיד, פוטין השיג כל מה שרצה. הוא בעל אינספור נכסים הרשומים על שם חבריו; בזכות המחירים הגבוהים על הנפט והגז ביכולתו לשלוט על אנשים, חברות ואפילו מדינות שלמות; הרייטינג שלו נוסק לשמיים. כנראה שהצלחתו המסחררת היא ההסבר לאבדן השפיות שלו. הוא החליט שהגיע הזמן להגשים את חלומו הוורוד – לבנות אימפריה הדומה בטיבה ובשטחה לברית המועצות. לצורך כך הוא זקוק לחברה אזרחית מלוכדת ככל האפשר. ומי כמוהו שהתחנך בק.ג.ב יודע ששום דבר לא מלכד כמו השנאה. פוטין באופן אישי לא אוהב או שונא את היהודים, אבל ההיסטוריה מלמדת מי השעיר לעזאזל התמידי וקולות מוכרים כבר התחילו להישמע. צריך להיות תמים לאין שיעור כדי להאמין שפוטין יתערב ברגע שציד המכשפות יופנה ליהודים.

כמובן התגובה הטבעית של כל ישראלי מן המניין היא לשאול למה אני "חופר" על אוקראינה. למי בכלל אכפת ממנה? רוסיה ואוקראינה זה אותו דבר, וגם אם לא, זה עניין פנימי שלהן. מדוע בזמן שאנחנו מוקפים באויבים אנחנו צריכים לדאוג לגבי מה שקורה אי שם? וגם אם באמת הסיטואציה כל כך הרת אסון, מה כבר אנחנו יכולים לעשות? האדישות הזאת ממש לא מוציאה אותי מהכלים. אז מה אם אותו ישראלי לא מוכן להתעורר עד שיהיה מאוחר מדי? רק תחשבו איזה שדה פורה ייפתח לאחר מכן למבקשים לחקור איך זה שוב קרה לנו.