סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

הפריפריה לובשת פראדה

"יש לה את זה" מספקת רק עוד סיפור הוליוודי בו צעירה חסרת אמצעים מעיירה נידחת מנסה את מזלה בעיר הגדולה. רק חבל שבסיפור הזה העיירה הנידחת זו אשקלון והעיר הגדולה זו תל אביב. העונה הראשונה לסדרת הטלוויזיה של "קשת" שהסתיימה אתמול (רביעי 30.5) מזכירה אגדת עם או במקרה הטוב טלנובלה לא מוצלחת במיוחד.

הסדרה שנוצרה על ידי: דנה עדן, מיכל מונצ'ז ואבנר ברנהיימר, מספרת את סיפורה של נטלי (ניב סולטן), צעירה מאשקלון שחולמת להיות סטייליסטית. ביום הראשון בסטודיו של רפאל, "הסטייליסט של המדינה" (אקי אבני), היא מצליחה להסתכסך איתו ועם המאמי הלאומית, שירז (מגי אזרזר). רפאל, הסטייליסט של שירז וחברה הטוב ביותר (כנראה גם היחיד), מעצב לה שמלת חתונה לקראת היום המאושר בחייה, שיהווה את ההתחלה לחיים המשותפים עם ליאור (עוז זהבי).

ליהוק הדמויות צפוי ולוקה בחסר, מצד אחד עוז זהבי שמשחק את הבחור היפה עד כאב, הילד הרע, הסורר והבוגדני, מצד שני מגי אזרזר, שאין ויכוח שהיא שחקנית מעולה, אבל איך היא קיבלה את תואר היפה והמאמי הלאומית? מאור שוויצר (שחר), שמגלם את דמותו של החבר הערכי מאשקלון, היה יכול בקלות להחליף את זהבי בבחירה הצפויה.

עוז זהבי שוב הילד הרע, הפתעה הוא גם נוסע על אופנוע. צילום מסך

כבר הפסקתי לצפות מהזכיינית "קשת" ליצור תוכן איכותי שגורם לצופה לחשוב ולא רק לבהות במסך, אבל אחרי "יש לה את זה" אין לה עוד לאן להתדרדר. מצד שני, זה גם מה שחשבתי אחרי הסדרה "להיות איתה", שאמנם גרמה לי להזיל ריר על אביב אלוש, אבל הייתה לחלוטין טראש. גם בסדרה "להיות איתה" הייתה סינדרלה, שבמקרה הייתה בדמות גבר שעבר לעיר הגדולה והתאהב במאמי הלאומית. והנה, "יש לה את זה", ממחזרת את הבנאליות של ההצלחה ומתחזקת את הסטיגמה שאין סיכוי להצליח אם אתם לא בתל אביב.

ורד (מיה דגן) בתפקיד ה"אשקלונית" שהיגרה לתל אביב, כנועה לסטיגמות הפריפריה. היא עשירה ורווקה, אבל זאת משום שהקריירה שלה ורשת הסופרים שיש ברשותה מהוות את הדבר החשוב בחייה. מה שגורר תגובות שליליות מצד סיגל (ענת ברזילי), בעלת חנות בוטיק ממנה כל הסטייליסטים קונים בגדים ומקשה על ורד במציאת אהבה.

העלילה של הסדרה לא התקדמה לשום מקום, הפרק הרביעי הרגיש כמו הפרק השלישי רק בתוספת בגידה, אבל מוטיב הבגידה כיכב גם בפרק השני. לאחר שעברנו את עניין הבגידות (שחזר כמובן בסוף העונה), ההפקה החליטה "לתבל" את הסדרה והוסיפה לתסריט גם מלחמה, דמות שנפצעה והטרדה מינית. מהפרק הראשון הסוף היה צפוי מראש, כל הדרכים הובילו לקשר זוגי בין ליאור לנטלי, הנסיך הבלתי מעורער ובת הפועלים. זה קרה רק כשנטלי וויתרה על ההרגל והפחד להיפרד משחר והתפכחה לאחר ההטרדה המינית שחוותה, ומול עיניה של שירז שהתעלמה לחלוטין מהסימנים.

גולת הכותרת: בגידות ואור שלילי על נשים. צילום מסך

בסיפור סינדרלה כמו בסיפור סינדרלה הנסיכה מתאהבת בנסיך והם יוצאים מאולם הנשפים רכובים על הסוס הלבן, אבל כאן לא היה שום סוס לבן. רק אחות חורגת מרשעת בדמותה של שירז שהערימה קשים על הסינדרלה שלנו, בתוספת אח חורג בדמותו של רפאל שהוסיף לקשיים וגנב לנטלי את הקולקציה שלה. התסריט במקרה של "יש לה את זה", לא עושה חסד עם הדמות הראשית, הסינדרלה שאמורה לזכות בחיבת הקהל. הצפייה בה גורמת לקהל לא לחבב את דמותה של נטלי, זאת ששמים לה רגליים בכל צעד שהיא מנסה לעשות, אך בו בזמן גם דורכת בעצמה על אנשים בדרך. מפרקת המשפחות – הסינדרלה שלנו, שצריכה לזכות ברחמים, לא מצליחה להצטייר כדמות הנאהבת. זה נכנס לכותרת הקלישאות גם כן כי עד שכבר יש דמות נשית ראשית, היא חייבת להיות רעה ומקוללת.

מה ההפתעה הגדולה? צילום מסך

אחרי הצפייה בכל העונה אפשר להבין שלסדרה "יש לה את זה" פשוט אין את זה. אין לה את היכולת להשאיר את הצופה מרוכז לזמן כל הפרק, ואין לה את היכולת לגרום לו לחשוב באופן שדורש תאי מוח פעילים. מה שכן טוב בסדרה הוא שאחרי יום ארוך, זו סדרה אופטימלית לבהות בה כל הדרך המיוחלת למיטה החמה.

 פרקי העונה זמינים לצפייה באינטרנט ב- Mako Tv, האתר של קשת