סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

העצמה נשית בתחת

אם מישהו היה אומר לי שיום אחד אשלח לבן אדם זר תמונה שלי בתחתונים מרצוני החופשי, לא הייתי מאמינה. לפני שבוע זה קרה; התארגנתי במשך שעה, הורדתי שיערות, כיבסתי במיוחד את התחתונים עם הפסים שאני כל כך אוהבת ותכננתי קומפוזיציה שלמה שתהיה ראויה לצילום. ואם לא די בכך ששלחתי תמונה של עצמי בתחתונים, עשיתי זאת בכדי שדנה אבני תאייר ותציג את התחת שלי לעיניי כל.

אבני (30) היא מאיירת, גרפיקאית ואושיית אינסטגרם שהקימה פרויקט איורים חדש שרץ ברשתות החברתיות תחת (תרתי משמע) ההאשטאג InMyAss#. כחלק מהפרויקט אבני הופכת ישבנים של נשים בכל הצורות והגדלים לאיורים מעצימים, כאשר המטרה היא השבת תשומת הלב הראויה לאיבר המקופח. כן, מסתבר שגם תחת יכול להיות מקור להעצמה נשית. אבני החלה את הפרויקט בפוסט בפייסבוק בו שיתפה את הגולשים בפרויקט עיצוב התחתים, כפי שהיא מתעקשת לקרוא להם. בתוך פחות משעה היו בידיה 70 תמונות של נשים שרצו לקחת חלק בפרויקט. הצלחתי לתפוס את אבני, שמתגוררת כיום בברלין, לשיחה קצרה ברגע קצר של ביקור מולדת, וזכיתי להכיר דמות צבעונית בעלת משקפיים עגולים גדולים, שיער ארוך וחיוך חם ואוהב.

קרדיט: צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של דנה אבני

מה גרם לך להעלות את הפוסט הראשון בפייסבוק?

"במשך תקופה ארוכה רציתי לעשות פרויקט שהוא רק של נשים. נתקלתי בהרבה תמונות של נשים בבגד ים שמקבלות תגובות מאוד פוגעות והחלטתי שזה הזמן לייצר משהו אחר שלא יגרור תגובה מינית שלילית, אלא רק פרגון. חשבתי לעצמי שתחת הוא בסך הכול איבר פרקטי ונוח, אז למה שלא אציג אותו בצורה נטולת פרובוקטיביות? והנה, העובדות מדברות בעד עצמן, קשה מאוד להעביר ביקורת פוגענית על האיורים שלי – כנראה שהפילטר הזה של איור משנה את המהות".

יש לפרויקט קשר למשהו שחווית בעצמך?

"עברתי תהליך עם עצמי שבו הייתי צריכה לקבל את הגוף שלי ואת האיבר הזה שמונח מאחורי ומעולם לא שמתי לב אליו. הפרויקט הזה הוא חלק מתהליך אישי שלי. התגובות המפרגנות הפתיעו אותי מאוד והבהירו לי עד כמה הפרויקט הזה חשוב לא רק לי. הבנתי שכולנו עסוקות כל הזמן בלהלקות את עצמנו על המראה שלנו ואז כשאנחנו רואות את האיור הצבעוני והחמוד, אנחנו מבינות שאנחנו בסדר גמור".

נשים מכל המגזרים שולחות אליה דרך הפייסבוק או המייל את תמונותיהן; דתיות וחילוניות, צעירות ומבוגרות, שמנות ורזות – כולן ראויות לאיור בעיניה. חלק מהנשים בחרו להצטלם בתחתונים מסוגים שונים, חלקן בעירום וחלקן בבגד ים. כל אישה משתמשת באיור למטרה אחרת, בין אם להעצמה ולקבלה של גופה, התמודדות עם קושי או חוויה שעברה במהלך חייה או לקבלת מזכרת נחמדה ומלאת הומור. האיורים נעשים בתוכנת פוטושופ, הם צבעוניים ומזכירים את סגנון הפופ-ארט שצמח בארצות הברית ובאנגליה בסוף שנות החמישים ומתאפיין בצבעוניות עזה, צורניות ושילוב של חומרים שונים. האיורים נעשים ללא פרטים רבים או הצללות, על מנת להתמקד בעיקר שהרי הוא תיאור התחת והקימורים בצורה מחמיאה ואסתטית.

קרדיט: צילום מסך מתוך חשבון הפייסבוק של דנה אבני

מה עם התחת שלך? כבר איירת אותו?

"עד היום איירתי למעלה מ-200 תחתים ורשימת ההמתנה עוד ארוכה. אני רוצה להיות התחת ה- 500 שאני מאיירת, אבל השאיפה שלי היא להגיע לאייר 1000 תחתים".

את מתכוונת לעשות משהו נוסף עם האיורים מלבד הפרסום ברשתות החברתיות?

"כן, אני מתכננת להקים תערוכה ויש לי עוד כמה תכניות סודיות להמשך".

שיר, אחת מהנשים שלקחו חלק בפרויקט של אבני, מספרת: "התפיסה לגבי הגוף הנשי ולגבי התחת בפרט היא מאוד שיפוטית. אם את חושפת תחת בבגד ים זה נחשב שערורייתי. אני באתי להראות שכל תחת הוא מושלם, גם כזה עם סימני מתיחה".

כשהאיור שלי יגיע, אני מתכננת להדפיס אותו על קנבס ולתלות בסלון כך שכולם יראו – זה התחת שלי.