סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

המצעד: חמשת הספרים של חני נחמיאס

חני נחמיאס, כוכבת הילדים וסופרת מצליחה בפני עצמה (סדרת רב המכר "סודות נעורים") מגלה למעמול מהם חמשת הספרים האהובים שמסתתרים בחדר של חני.

חני נחמיאס. "ספר הילדות האולטימטיבי הוא פו הדב". צילום: ניר יפה.
חני נחמיאס. "ספר הילדות האולטימטיבי הוא פו הדב". צילום: ניר יפה.

פו הדב / א.א.מילן
ספר ילדותי האולטימטיבי הוא פו הדוב של אלן אלכסנדר מילן. אהבתי מאד את דמותו התמימה של פו ואת הצרות אליהן נקלע בכל פעם מחדש בשל הנאיביות הבלתי נגמרת שלו. היער שלו ושל חבריו הסעיר אותי וחלמתי לבקר שם בתור ילדה ולהכיר את השפן ואת איה החמור, את קנגה והגור שלה ואת חזרזיר. כשהקראתי אותו כבר בתור אמא, גם לילדי, הבחנתי כבוגרת בכל האמירות הפילוסופיות והפסיכולוגיות שלו ונהניתי ממנו שוב מעיניים של בוגרת.

סידהרתא / הרמן הסה
בבגרותי קראתי את סידהרתא של הרמן הסה, התחברתי להומניות והרגישות בספר ונתמלאתי תובנות איך לשנות את העולם.

דברים שצריך לעבור / ורד מוסינזון
הספר כולל שיר המתאר מערכת יחסים רומנטית בין בחורה לבחור חכם. ".. בעצם חתולים רק עושים כאילו שכלום לא כואב והם נפלו על הרגליים. בעצם הם נופלים על הגב, ונשברים כל פעם מחדש לרסיסים, אבל הם חתולים ויודעים שזה חלק מהתדמית שלהם ושכולם מצפים שהם יפלו תמיד על הרגליים אז הם לא מראים לאף אחד שזה לא ככה באמת". התחברתי למסר הזה כי גם אני קצת חתול.

ברבורי הפרא / רונג ג'אנג
אחד הספרים שהכי נהניתי לקרוא ונשאבתי אליו בלי יכולת להוריד מן היד הוא "ברבורי פרא" של רונג ג'אנג. ספר המתרחש בסין בתקופת המפלגה הקומוניסטית והשליט מאו, ובמרכזו שלוש נשים סיניות משלושה דורות שונים סבתא, בת ונכדה. הספר מלווה את הנשים בתקופה שבה היו משוללות זכויות לחלוטין. תקופה בה היה נהוג לקשור את הרגליים לבנות, כי רגליים קטנות נחשבו יפות, מנהג אכזר ונוראי.

גונבת הספרים / מרקוס זוסאק
תמיד התחברתי לספרי שואה ולפני כמה שנים מצאתי ספר בשם "גנבת הספרים" של מרקוס זוסאק. זה ספר שואה שונה, כי הוא לא מתמקד בזוועות, אלא בסיפורה של ילדה בת 9 ועל הרצון שלה לקרוא בתוך כל הטירוף שמתחולל סביבה. הדבר המצמרר בדרך כתיבת הספר הוא שמי שמספר את הסיפור הוא המוות.

ומה היום?

בימים אלה סיימתי לקרוא את ספרה החדש של צרויה של "שארית החיים". כשקיבלתי ביום הולדתי את ספרה של צרויה שלו שמחתי. קראתי בעבר את ספריה 'בעל ואישה' ואת 'חיי אהבה' ואני אוהבת את סגנון כתיבתה. גם 'שארית החיים' מפליא לתאר נופים, רגשות, דמויות ואפילו ריחות. כתיבתה של שלו כה עשירה שלעיתים אני יכולה לראות ,לחוש ,לטעום ולהריח את המקומות עליהם היא כותבת.

'שארית החיים' מלווה שלוש דמויות, אם, בת ובן במסע אל תוך הווה מסוכסך קשה ומעיק כשחייה של האם תלויים על בלימה. ההווה ההפכפך והמורכב שולח את השלושה למסע זיכרונות המשתרעים על פני שנים רבות. כל אחת מן הדמויות מתמודדת בדרכה עם החלטות גורליות שעשויות לשנות את חייהם לחלוטין. הספר בוחן באופן אמיץ וכן את מערכת היחסים הטעונה של הורים ילדים והקורא לא יכול להימנע מלשאול עצמו שאלות על משפחתו שלו לאור התיאור המרתק. זה ספר שריגש אותי עד מאד ובלי לעשות ספויילר אני יכולה לומר שהשורות האחרונות גרמו לי לפרוץ בבכי של התרגשות.. ודווקא מתוך שמחה.

חני נחמיאס מופיעה בימים אלו בהצגה "101 כלבים דלמטיים" ובמופע הבידור "קצרות ולעניין" עם ציפי שביט ועירית ענבי.