סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

המופע של קארי

כשחושבים על ג'ים קארי, חושבים על אחד משני דברים: ההומור הפסיכי שלו והשמועות האחרונות על הפרעות נפשיות כאלה ואחרות. בסרט הדוקומנטרי החדש מבית נטפליקס Jim & Andy: The Great Beyond -Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton מציע לנו קארי לחשוב משהו שונה. הוא מציע לנו לדבר על רצינות, על שמחה, על עצב ופחדים – שלו ושלנו, ונותן לצופה סוג של חוויה דוקומנטרית לטירוף ה-ג'ון מלקוביצ'י.

בשנת 1999 יצא לאקרנים הסרט איש על הירח (מילוש פורמן), המספר את סיפורו של הקומיקאי האמריקאי אנדי קאופמן (Taxi, SNL), אותו גילם קארי. הדעה לגבי קאופמן וסוג ההומור שלו נשארה עד היום שנויה במחלוקת עם קורטוב של הערצה לסגנונו הייחודי. קאופמן ידע לפלרטט עם הקהל שלו ולגרום לגבול שבין הצחוק, המבוכה והעצבים להיראות כמו נקודה רחוקה באופק. בג'ים ואנדי מדבר קארי על חייו באותה הרצינות בה לקח את גילום דמותו של קאופמן.

קרדיט: צילום מסך מתוך הטריילר הרשמי של הסרט "ג'ים ואנדי" בערוץ היוטיוב של נטפליקס

קישור לטריילר

בסרט חושף קארי 94 דקות של צילומי "מאחורי הקלעים" וראיונות אישיים, שצולמו בזמן הפקת איש על הירח, עליהם שמר במשך כמעט עשרים שנה ודרכם הוא מספק לצופים הצצה ייחודית אל הנפש של קאופמן, שנכנסה לתוכו, לדבריו, ביום שלוהק לתפקיד וסירבה לצאת עד שהוקרנה האות האחרונה בכתוביות הסיום. במהלך הצילומים הקפיד קארי להישאר בתוך הדמות, להיות קאופמן (ובעת הצורך גם האלטר אגו שלו – טוני קליפטון, זמר הלאונג' גס הרוח), עד כדי כך שהקולגות שלו לא ידעו האם הוא צוחק איתם או שהוא רציני ולא היה ברור את מי ומה בדיוק מביימים כאן – "מי זה ג'ים? אני אנדי" הוא אמר להם שוב ושוב, מה שלפעמים פשוט הוציא אותם מדעתם ולפעמים גרם להם להעריץ את קארי וקאופמן כאיש כאחד.

בתחילת הסרט נשאל קארי איך היה מעוניין להתחיל את הסרט. "לו יכולתי לבחור," הוא אומר "הסרט לא היה מתחיל בכלל. הוא כבר היה מתרחש. הוא גם לא היה נגמר" ומחייך למצלמה. בכך הוא גורם לצופה להרהר כבר מהדקה הראשונה – האם מה שאני עומד לצפות בו הוא אמיתי, או שמא מדובר בעוד אחד מהתעלולים של קאופמן וקארי?

השנתיים האחרונות לא היו קלות עבור קארי, לאחר שהואשם בתקשורת בדרכים שונות בהתאבדותה של זוגתו לשעבר, כאילו האבל וחשבון הנפש הפרטיים שלו לא מספיקים. הסקנדלים הכי גדולים של קאופמן הובנו רק לאחר מותו ונדמה שקארי לא מתכוון לחכות לגורל דומה. עם זקן ארוך ומאפיר ובעיניים בורקות משמחת חיים ועצב כאחד, קארי מסתכל לנו בעיניים ואומר – לא הבנתם כלום, לא באמת. ההומור צומח מתוך הסבל ועל כן הסבל הכרחי לכולנו, הוא אומר. לג'ים ואנדי יש מטרה ברורה – להראות לנו איך קארי וקאופמן חיו האחד בתוך השני בשלום, בניגוד ליחסיו של קאופמן עם שאר העולם, ולתת לקארי את ההזדמנות לצעוק – לא איבדתי את זה, אלא מצאתי. מצאנו.

 

זמין לצפייה בנטפליקס החל מה-17.11.2017