סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

הי אתה, גיבור גדול

לכל אחד מאיתנו תמיד יש גיבור אישי, ואני לא מדבר על גיבורים מהחיים, אלא על גיבורים מעולם הקולנוע. מדובר בגיבור שאנחנו מרגישים קרובים אליו, רוצים לקחת חלק מהחיים הסודיים שלו, ולפעמים אנחנו גם רוצים להיות במקומו, ולהשליט מוסר וצדק. אנחנו מאמינים כי מה שהוא עושה חסר בעולם האמיתי. כמובן, על הגיבור להיות בעל תושייה, חזק פיזית, יפה תואר וחכם – בעיקר רוב הדברים שאנחנו רוצים בסתר לעצמנו.

תעשיית הקולנוע מצליחה לספק לצרכן את מה שהוא מבקש, את האשליה שהוא משתוקק לה בנבכי התת- מודע שלו, ולכן ב-2005 יצא הסרט הראשון בטרילוגיה המחודשת של איש העטלף "באטמן מתחיל", בבימויו של כריסטופר נולאן, אשר יצר דמות חדשה ומתאימה יותר לתקופה, ומה שעזר הוא בחירת השחקן כריסטיאן בלייל, אשר נתן לבאטמן את דמותו האמיתית וייצוג אמיתי של גיבור-על מודרני. הסרט סחף אחריו מיליוני צופים  והשיג רווחי עתק.

עלייתו של האביר

ב-2008 יצא תחת אותו במאי ואותו שחקן סרט ההמשך "האביר האפל". בסרט זה נלחם גיבור-העל העממי ברשע הקלאסי שלו, "הג'וקר", ומנצח אותו בעזרת כל אותם דברים אשר אנו מעריצים בו, ובאותו הזמן אנו פוחדים מהם. בעוד מספר חודשים ייצא תחת אותו מותג ויוצרים הסרט השלישי בסדרה, אשר אמור לחתום את הטרילוגיה, והוא ייקרא "עלייתו של האביר האפל".

כבר אפשר לומר כי ההצלחה של הטרילוגיה עברה את שיעור ההצלחה של שאר הסרטים מאותו ז'אנר, כגון ספיידרמן, ארבעת המופלאים וכו' . כפי שהוכח, המשיכה לסרטים אלו היא לא רק נחלתו של הדור הצעיר, אלא גם מבוגרים אוהבים לצפות בהם, וגם לא מעט נשים.

קודם כל אדם

אז למה זה כל כך מצליח? הסיבה הראשונה היא כי הגיבור הוא קודם כל אדם, הוא משתמש באמצעים טכנולוגיים על מנת להילחם ברוע ולמגר אותו. כמו כן, אין לו שום כוחות על-טבעיים, הוא לא נעקץ על ידי עכביש ועבר מוטציה תוך מספר ימים, הוא לא חייזר דמוי אדם ששום דבר לא יכול להשמיד אותו. הוא אדם כמעט בדיוק כמו כל אחד מאיתנו. כמובן, עם כמה יוצאים מן הכלל, כמו למשל שיש לו הון עתק בו הוא משתמש למגר את הרוע.

הסיבה השנייה היא היותו מורכב פסיכולוגית , ולא רק איש העטלף מורכב, אלא גם ברוס ווין שזו הדמות האמיתית כשהוא לא מחופש לאיש העטלף. מניעיו להילחם בפשע לא באים על רקע אלטרואיסטי, אלא כרצון לנקום על רצח הוריו בגיל צעיר.

כך או כך, הקולנוע יצר את באטמן לא כדי לייצר הון, אלא לקיים דרישה הולכת וגדלה מהקהל הזקוק לגיבור-על, אשר מבטא את התת מודע שלנו, של אדם אשר לא מוותר על העקרונות, ומבטא את הרצון שלנו לסדר, צדק ונקמה על עוולות. ואנחנו רוצים לדעת כי יש מישהו בעולם הזה שיכול להילחם למעננו ולעשות את מה שאנחנו לא יכולים. אנחנו רוצים צדק כשמערכת הצדק לא יכולה לקיים אותו או לאכוף אותו.

מישהו שיילחם עבורנו צילום: יח"צ
מישהו שיילחם עבורנו צילום: יח"צ