סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

היסטוריה גדולה בקטנה

מעניין מה היה קורה אם שיעורי ההיסטוריה שלנו בבית ספר היו מתחילים כך: "רבים מסרטי דיסני מציבים את הגיבור מול נבל מרושע המנסה להשתלט על הממלכה. במלך האריות זה סקאר, בהרקולס זה האדס, ובאלאדין זה הווזיר המלכותי ג'עפר… למרות שהסרט מלא בקסמים ובדיות, דווקא דמותו מעוגנת בהקשר היסטורי מיוחד." זה אמנם לא שיעור בבית ספר אבל מדובר כאן באחד משיעורי ההיסטוריה המועברים לכ-60 אלף עוקבי עמוד הפייסבוק "היסטוריה גדולה, בקטנה" מידי יום.

את העמוד הקימו ביוני 2014 ניל בר (28) ועודד פוירשטיין (28), סטודנטים לתואר שני בהיסטוריה. "יש באמת כוונה להנגיש לציבור מקצוע שכולנו זוכרים מהבית ספר כמקצוע אפור ומחריד, אפילו אנחנו – אקדמאים מהתחום", מספר בר.

מדוע החלטתם להקים את העמוד?

פוירשטיין: "לפני כמה שנים עבדתי בחברת הייטק קטנה והיה לי קצת משעמם בין מטלה למטלה, אז התחלתי להעלות לפייסבוק שלי עובדות היסטוריות וסיפורים מעניינים שקראתי או למדתי. בשלב מסויים ידידה שלי מהתיכון יצרה איתי קשר ואמרה לי שחבר שלה, ניל, גם לומד היסטוריה ואוהב דברים כאלה, ושאנחנו צריכים להתאחד ולהקים עמוד. ניל ואני דיברנו קצת, אבל כלום לא יצא מזה.
יום אחד כתבתי בפייסבוק האישי שלי על מין צילינדר בטון שהיטלר בנה במרכז ברלין, כדי לראות אם האדמה טובה להקים איזה פרוייקט. הפוסט קיבל המון לייקים, גם מאנשים שלא היו חברים שלי. יצרתי קשר עם ניל והתחלנו לעבוד."

בר: "אני דווקא זוכר את תחילת הקשר אחרת מעודד. זה גם מראה, אגב, למה טוב שיש חוקרי היסטוריה. עם יד על הלב, היינו בטוחים שנכתוב כמה שטויות ואף אחד לא יתעניין. אני שמח שזה לא קרה."

בר ופוירשטיין אכן הצליחו להגיע להמונים ולעניין אותם בהסטוריה העולמית, כפי שקיוו. בהיבט המגדרי, העמוד עומד על 49% נשים ו-51% גברים, כאשר הרוב המוחץ הם צעירים בגילאי 25-34. 12 אלף עוקבים מתגוררים בתל-אביב, חמשת אלפים בירושלים וארבעים ושלושה אלף העוקבים הנותרים פזורים ברחבי הארץ. כיום העמוד מונה שמונה כותבים ועורכים בסך הכל, שכל אחד מהם אחראי על שדה אחר מתחום ההיסטוריה כמו העת העתיקה, קולוניאליזם, ג'נוסייד ועוד. צוות העמוד הם כולם מאסטרנטים ודוקטורנטים בשלבים שונים, מאוניברסיטאות בארץ ובעולם. אחד הכותבים הוא דור סער-מן (28), שהצטרף לעמוד לפני כשנה וחצי ועובד כיום על התזה שלו בהיסטוריה של עם ישראל.

סער-מן: "הייתי קורא נלהב והצעתי את עצמי לנישה שלא הייתה בעמוד – היסטוריה יהודית. היה בי מן רצון לספר לאחרים על ההיסטוריה. יש גבול לכמה שאני יכול לחפור לבת הזוג שלי בנושא. לדעתי זה משהו שמשותף לכולנו בעמוד, לא רק האהבה להיסטוריה אלא גם הרצון לשתף ולחלוק את הסיפורים האלה עם כמה שיותר אנשים."

אתה אמיתי? (צילום מסך: Ytube)

מי מחליט איזה תוכן יעלה לעמוד בכל יום?

סער-מן: "כל אחד מקבל יד חופשית לכתוב פוסט בתחום שבו הוא מתמחה ואחרים בקבוצה עוברים על הפוסטים, כדי לוודא שהם מובנים. בסך הכל זו עבודה משותפת ושוויונית. אני חושב שניל ועודד הם המבוגרים האחראיים של העמוד, במובן הזה שהם יותר עוזרים לאפס אותנו מעת לעת."

יש קוראים שפונים אליכם עם בקשות לפוסטים מסוימים?

פוירשטיין: "אנחנו מקבלים המון פניות של 'אולי תכתבו על ככה וככה', ולרוב אנחנו באמת מכניסים את זה לרשימות שלנו וכותבים על זה מאוחר יותר, כשאנחנו מוצאים זווית מעניינת שאנחנו אוהבים. מדי פעם אנחנו מקבלים פניה מאנשים שמבקשים הפניה לאיזה מקור היסטורי, אבל לא תמיד אנחנו יכולים לעזור."

בר: "אנחנו גם מקבלים לפעמים הודעות נאצה שאנחנו אשכנזים שמאלנים, מה שלא בהכרח נכון."

התגובות לפוסטים המתפרסמים מידי יום מתחלקות לגולשים ששואלים שאלות נוספות ומתעניינים בנושא המדובר, גולשים שמוסיפים מהידע שלהם או מהידע של "ויקיפדיה"
.
בר: "לרוב אלה לא דברים שסותרים את מה שכתבנו, אלא פשוט הרחבה שלא נכנסה כי היא לא הייתה מספיק חשובה או שלא היה מקום להכניס אותה בפוסט. אנחנו משתדלים שהתוכן ייסוב סביב אנקדוטה, דמות או מקרה אחד, ולא תופעה או מגמה הסטורית, כי זה פחות מעניין את ההמונים."

בספטמבר 2015 החליטו מייסדי העמוד לנסות לצאת אל מחוץ לגבולות הפייסבוק והשיקו את הרצאתם הראשונה לקהל הרחב.

פוירשטיין: "התחלנו להרגיש שפייסבוק קצת מגביל אותנו ושיש קהל שישמח לשמוע אותנו מדברים על נושאים בצורה נרחבת יותר."
בר: "זה היה רעיון שהשתעשענו איתו, אבל לא היינו בטוחים שאנשים יבואו. לפני שנה וחצי-שנתיים התחילו לפנות אלינו כל מיני מיזמים ועמותות, ומשם זה התגלגל גם להרצאות ומפגשים שאנחנו יוזמים ומארגנים. היו גם רעיונות והזדמנויות להפוך את העמוד למשהו טלוויזיוני, אבל זה נפל מסיבות כאלה ואחרות, והסתפקנו במתיחת העוקבים שלנו באחד באפריל. כתבנו שאנחנו מורידים קצת פרופיל בפייסבוק ועוברים לטלוויזיה. אולי זה יקרה יום אחד, אנחנו פתוחים להצעות."

המפגש האחרון התקיים ב- 3.3 במוזיאון "ארצות המקרא" שבירושלים, בהנחייתם של סער-מן ובר, ועסק בסיפור שמאחורי חג החנוכה, על אנטיוכוס הרשע שהיה שקוע בחובות ועל המרד היהודי ביוונים. עוד לא פורסם מתי יתקיים המפגש הבא, אך ניתן להתעדכן בעמוד הפייסבוק הרשמי "היסטוריה גדולה, בקטנה".

*תמונה ראשית: Srulik Art