סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

דה נירו הוא חלום

"חלום אמריקאי", בבימויו של דיוויד או. ראסל מתאר באופן ייחודי את הצמרת הפוליטית האמריקאית, וקושר חוטים רבים בינה לבין המשטרה והמאפיה של פעם. הסרט מציע לא רק חלק מחלום אמריקאי, אלא מציאות, המורכבת מאנסמבל שחקנים נכונים ושלל דמויות מרתקות ומלאות אופי ויופי.

קונפליקטים של הממשל, נוכלים שנחשפים וצדק על גבול העבריינות. בסרט הזה אכיפת חוקים היא בלגן גדול, שבסופו הרעים מנצחים ולמרבה ההתפעלות, קהל הצופים מתחבר להחלטה הזו. הגבול שבין טוב טעם לבין הגזמה יוצאת דופן נחצה עלילתית ואמנותית. תלבושות מרהיבות וקווי עלילה העוסקים בהלבנות כספים מכניסים את הצופים לתוך עולם של שקרים מרוקנים מתוכן, המתקיים בשנות השישים, אך רלוונטי לימינו אנו.

שוטרים וגנבים

השחקן כריסטיאן בייל מגלם את תפקיד היהודי הנוכל בעל בעיות הלב, ארווין רוזנפלד. לצורך תפקיד זה העלה בייל כ- 20 קילוגרמים במשקל על מנת שיתאים לדמות. לצידו, לוהקה השחקנית איימי אדמס, בהידועה בבחירת תפקידים בעלי אופי של "ילדה טובה", אדמס מגלה הפעם את הצד השובב שבה וסוחפת את הצופים בתפקיד הפילגש סינדי פרוסר.

פרוסר עוברת לעיר, ורוצה למחוק את עברה האפל ואת זהותה כחשפנית. על אף הכריזמה והחכמה שלה, היא לא מצליחה למצוא עבודה שתמנף אותה ותכפיל את הכנסותיה. רוזנפלד, בעל העסקים המפוקפקים, נכנס לחייה של פרוסר במסיבה ביתית מלאה באנשים הנכונים. לאחר שהשניים מתאהבים, הוא מתוודה בפניה כי הוא מלווה בריבית בשוק השחור. פרוסר מופתעת ומתרשמת מכישרונו הטבעי של רוזנפלד לנצל את תמימותם של אנשים בצרה על מנת לגנוב את כספם. היא מחליטה לשנות את שמה ל-"אידית גרינסלי", בעלת תואר מלוכה והבנה גדולה ביצירות אומנות, ויחד הם הופכים לצמד נוכלים משגשג וגורפים הון רב.

אחד מהימים הגרועים בחייהם של השניים הוא היום בו הם פוגשים שוטר סמוי, ריצ'י דימאסיו (בראדלי קופר). השוטר עולה על הקנוניה ומחליט לסחוט באיומים את בני הזוג על מנת להשתמש בכישוריהם לתפוס את הפושעים הגדולים של צמרת הפוליטיקה האמריקאית, ביניהם אנשי הקונגרס.

דמויות המשנה בסרט משחקים תפקיד דומיננטי בעלילה, ואינן נמצאות בקטגוריה משנית כלל. הן תופסות את תשומת הלב בתפקידי מפתח שונים –  ג'ניפר לורנס (משחקי הרעב) זוכת פרס האוסקר בקטגורית השחקנית הטובה ביותר לשנת  2013, מגלמת את אשתו של רוזנפלד ומשתחלת בקלילות לתפקיד הפרחה המתוחכמת. היא מתמודדת עם חייו הכפולים והבגידה בה, בצורה מעוררת השראה. בראדלי קופר, מופיע בסצנות מביכות וגאוניות של השוטר הקשוח, שמתחבר לצד הנשי שלו ומגלגל רולים על שיערו ובנוסף לכל, גם גר עם אמו. אך הגדול מכולם הוא כמובן רוברט דה- נירו, שזוהר גם במספר שורות בתפקידו כראש המאפיה המאיים.

ארוך כמו מסטיק

הסרט דרמטי באופיו אך יש בו פן קומי מובהק. שלל בדיחות קרש ותמרון של הדמויות הקשוחות גורמים לעיתים לתחושה שסרט מאבד את קו העלילה שלו. יש בסרט גם מנה גדושה של תיחכום: אווירת הקונספירציה גורמת לצופים לחשוב כי הדמויות לא רק מרמות אחת את השנייה, אלא גם את הצופים. קשה להחליט מי הדמות האהובה ביותר, מעוררת ההזדהות ביותר ואת מי לשנוא כי סצנות רבות חושפות במפתיע עוד נתח מאופיין של הנפשות הפועלות, כזה שמוכיח כי בין שנאה לאהבת הדמות, עובר קו דק מאד. לפרקים הצופה נתקף רגשות אשם על כך ששפט את הדמות לחומרה, עוד לפני שהוצגו לפניו הראיות לכך.

"חלום אמריקאי" הוא סרט המעז לצחוק על סרטי מאפיות ושחיתויות בשלטון. הוא שווה כל רגע של בלבול והסחת דעת ועל אף שהסרט אינו קצר, מומלץ ביותר לצפות בו מספר פעמים וליהנות מכל הניואנסים בכל פעם מחדש.