סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

החירות השחורה של הריאליטי

מנכ"ל ישרוטל שמתחזה לעובד מטבח אבוד, מנהלת שיווק של "רמי לוי" שהופכת לקופאית חדשה חסרת אונים ומנכ"ל חברת אבטחה וניקיון שבודק תיקים בכניסה לקניון – אלו גיבורי תוכנית הריאליטי מז'אנר חמלה של ערוץ 2 "בוס בהסוואה". תוכנית שמקדמת פרסום של החברות הגדולות, משכיחה את הצרות של העובדים בזכות מתנות קטנות ומעלה את השאלה; מה באמת התפקיד של הבוס בכל הסיפור?

בכל תוכנית, מגיע מנהל בכיר בחברה לכמה מסניפיו, צובע את שערו, מוסיף כובע ומשקפי ראייה ומתחזה לעובד פשוט במטרה לגלות מבפנים מה צריך לשנות. בפועל, הוא פוגש בעובדים הטובים והמצטיינים בלבד, הבעיות של חברתו הן בעיקר בעיות אישיות של העובדים. לבסוף, הוא תמיד מתגלה כבוס אנושי ורחמן שמגשים חלומות.

כל פרק של "בוס בהסוואה" מתחיל בכרוז: "כשישראל נאבקת להיחלץ ממיתון, והפערים בין העניים לעשירים הולכים וגדלים, רבים חשים כי המנהלים מאבדים קשר עם מה שמתרחש באמת בחברות שלהם.." ברקע נראים פריימים מתחלפים בקצב; מגדלי עזריאלי, מטוס פרטי, כוסות של יין, מגרש גולף ומכונית יוקרה.

"חלופת אינטרסים בין חברה גדולה לערוץ מסחרי שכל מה שהוא רוצה זה כסף ועוד" (צילום: יח"צ)

הפריימים היוקרתיים על רקע הכרוז שמתאר את המצב הכלכלי רק מעמיקים יותר את הפער. כמו גם קונספט התוכנית עצמה; מנהלים בכירים, מקבלים הזדמנות נדירה להציץ ליום אחד אל תוך חייהם של אלה הנמצאים במקום הרחוק ביותר מעולמם. הם נותנים לכמה מעובדיהם טעימה קטנה מן הפאר והיוקרה שהיא מנת חלקם היומיומית בכדי שיוכלו לבסוף להחזיר אותם אל המציאות המרה שבה הם חיים כבר שנים ושבטח עוד יישארו בה לעד (אלא אם כן אריאלה תתקשר).

כאן זה לא אמריקה

התוכנית הזאת מזכירה לא במעט את תוכנית הריאליטי הזרה "המיליונר הסודי" שמשודרת כיום בערוץ 8; מיליונר שמתחזה לאיש פשוט, מגיע לעיירה קטנה וענייה, ישן בביתנים מעופשים, ספסלי רחוב או ברכב מיושן. מסתובב ברחובות במטרה למצוא ארגוני נדבה ועמותות קהילתיות. לפי רמת התרגשותו מהפעילות והנפשות שמאחורי הארגון, הוא בוחר למי לתרום וכמה.

אך "המיליונר הסודי" חף מכל פרסום. כמעט ולא מוזכרת שמה של החברה בבעלותו של המיליונר ואין לוגואים שקופצים לפריים בכל רגע. בניגוד אליה, בתוכנית הישראלית יש בעיקר חלופת אינטרסים בין חברה גדולה שרוצה עוד פרסום לבין ערוץ מסחרי שכל מה שהוא רוצה זה כסף ועוד.  
http://www.youtube.com/watch?v=J0ZX-sSjZt0

הבעיות שנמצאות בחברות הן תמיד בעיות קטנות וחסרות משמעות – האם אין שום דבר רקוב בממלכת רמי לוי חוץ מפינת התה-קפה-סוכר שחסרים? מה עם התייחסות לשכר הזעום של מאבטח בן שישים המשתכר כמו נער בחופש הגדול? ומה עם תיקון תנאי העבודה האסורים של חיילת ב"פיצה האט" המועסקת 17 שעות ברציפות?

התוכנית יוצרת אשליה, שבה לעובדים הזוטרים יש סיכוי לצאת ממעגל חייהם הסזיפי. בפועל, התוכנית מנסה להשכיח את העובדה שהעובדים הזוטרים שווים כקליפת השום. שאלמלא מצלמה שמבטיחה פרסום בפריים טיים של ערוץ 2, העובדים המצטיינים שכבר שנים נמצאים באותו התפקיד, היו נשארים כך לנצח. ללא קידום, ללא פסנתר בבית, ובעיקר עם חלומות על טיולים לחו"ל.

דודו טופז חשב על זה קודם

שתי התוכניות נעות סביב הרצון לעזור לזולת – ההסתתרות של "המיליונר הסודי" מאחורי הבגדים המרופטים נועדה מלכתחילה כדי לתרום כסף. והתרומה היא לרוב כזאת שמשנה עולמות לרבים. בזכות כמה עשרות אלפי דולרים שתורם המיליונר, יכול ארגון מסוים או עמותה להגדיל את מכסת התרומות, שעות הפעילות, כמות המתנדבים ועוד.

לעומת התוכנית הזרה שמשנה עולמות לרבים, "בוס בהסוואה" נותנת נשיקה קטנה לפצע. בסופו של כל פרק, העובדים המצולמים זוכים להגשים חלום; עובדת מחלקת הגבינות ב"רמי לוי" קיבלה פסנתר, מנקה ברשת "ישרוטל" זכתה לקידום, וחיילת ברשת "פיצה האט" קיבלה קורס ניהול וחופשה זוגית ביון. מופעי ההתרמה שמתעופפים לכל עבר הם בחירה של ההפקה, אבל הם מופיעים כצ'ופר של התוכנית ולא כמטרה שלשמה היא נוצרה. הרי מלכתחילה, לא מדובר בתוכנית שבאה להציל את העניים. בפועל – סביב זה נעה התוכנית כולה.

"לעומת התוכנית הזרה שמשנה עולמות לרבים, 'בוס בהסוואה' נותנת נשיקה קטנה לפצע" (צילום: יח"צ)

ואגב עזרה לזולת ותרומות קטנות שמשמחות את האזרח הקטן. אז לא ברור מה משמעות הבוס בכל הסיפור. הרי דודו טופז עלה על זה כבר קודם.

והזוכה הוא: "העובד המסכן ביותר"

הפקת "המיליונר הסודי" בחרה לקחת אנשי עסקים עשירים כדי שיתרמו למעמד הנמוך. והיא לא מתביישת להגיד את זה, על זה סובבת התוכנית ומזה נובעת שמה. הבעיה העיקרית בתוכנית הישראלית היא ש"בוס בהסוואה" יצרה מוטציה מוזרה של "המיליונר הסודי", שבה ההסוואה היחידה היא שם התוכנית שמסתיר את התוכן האמיתי. בוס שמתחזה לעובד פשוט כדי להכיר את חברתו מבפנים זאת הטעיה, המטרה העיקרית של התוכנית היא לרגש את הצופים בבית במופע של מסכנות. שום דבר לא השתנה בחייהם של שאר עובדי רמי לוי, ישרוטל ושאר החברות שלקחו חלק בהפקה. השינוי היחיד הוא שזכו למעט משאריות אבק הכוכבים של מעבידיהם הגיבורים.

ואם כבר ריאליטי, אז נראה שמישהו שם בהפקה התבלבל, ובמקום ריאליטי מז'אנר חמלה, זה היה צריך להיות מז'אנר תחרות כישרונות. אם רק יוסיפו אפשרות לסמס מהבית ל"עובד המסכן ביותר", ואיזה גמר גדול ומפוצץ בהיכל נוקיה, שיהפוך אותו ברגע ממנקה זוטר – לכוכב הבא של ישראל.