סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

דרורי, מה סוד הקסם שלך?

גם עם אורות כחולים ואזיקים ממתכת, יצחק דרורי הצליח להבריח כמעט לפני 30 ספר שכתב בכתב יד על גבי מחברות אל מחוץ לכותלי בית. איך לאחר זמן כל כך רב, הספר נשאר כל כך פופולארי?
בתור אחד שמטייל בהרבה אזורים ברחבי הארץ נוכחתי לגלות שכמעט בכל תחנת מכירה של החנות צומת ספרים, הספר "המח" של יצחק דרורי ממשיך להיות מוצג לראווה ולהימכר למרות שיצא לאור לפני 27 שנים, בשנת 1988.
יצחק דרורי הוא פושע שהתפרסם כבר בתחילת דרכו בפשע כאשר עמד בראש "כנופיית הבוכרים" בירושלים, אך הפך לעבריין שנחשב לסלבריטאי של ממש רק לאחר שתכנן שתיים מהפריצות הנועזות ביותר שתוכננו בישראל. הסיבה לכניסתו של דרורי לעולם הפשע נעוצה במות אימו.

בעקבות מותה, אחיו ואחיותיו הופרדו ונשלחו למשפחות אומנה שונות, דרורי הבטיח לעצמו ולמשפחתו "אני אחזיר את כולם הביתה ונחיה את חיינו בחזרה" על המשפט הזה ביסס את כל ספריו ולמעשה גם את חייו. הוא רדף אחר החלום לבית גדול בו תחיה כל משפחתו תחת קורת גג אחת, הפשעים והכסף הגנוב היו הדרך להגשמת פנטזיה זו.
זכות להצצה נדירה

בספרו הראשון "המוח" דרורי מגולל את התכנון פרי מוחו העומד מאחורי אותם שני פשעים נועזים. בשנת 1976 התכנון והביצוע של שוד מפעלי "תכשיטי הצורף" שהשלל ממנו נעמד על עשרות קילוגרמים של זהב ותכשיטים. דרורי נתפסו ונגזר עליו לשבת 7 שנים בכלא.
לאחר שחרורו, לא התייאש במרדפו אחר סכום גדול שיזכה אותו בבית החלומי שיאחד את משפחתו ותכנן פריצה לסניף בנק הפועלים המרכזי בירושלים. מספר העמודים של הספר הוא 479 בהם דרורי מפרט בדקדוק גרידי ולפרטי פרטים כיצד תכנן את השוד בראשו וכיצד השוד התבצע בפועל. התיאורים הללו הם אילו שגורמים לקורא להישאב לעלילת הספר ולצלול לתוך ראשו הקרימינאלי של דרורי.

המוח

ההצצה לתוך צורת המחשבה הגאונית והמחושבת להפליא שרוקמת תוכניות פריצה לכספות מוגנות ביותר, ביחד עם יכולת התמרון של דרורי יוצרת דמות של אנטי גיבור המובילה את המשטרה בדרכים עקלקלות ומתחכמות.
הדמות מורכבת מרבדים שונים, מצד אחד ניתן לראות בדרורי איש משפחה שיקדיש את חייו לטובת אהוביו ויקריב מעצמו. אפשר להזדהות עם הרגשות והתחושות שלו,ולהבין את הפגיעה שעליה רוצה לפצות בגלל הילדות הקשה שחווה. אך הדרך הלא חוקית בה בחר הופכת אותו לפושע, דבר היוצר חוצץ בינו לבין הסולידריות שהקורא חש כלפיו. דרורי מצליח להסביר באופן מדויק את המורכבויות והרבדים שלו הן כאדם בעל רגישות סביבתית והן כפושע מניפולטיבי.

אין שני לו
הספר עומד במבחן הזמן וממשיך להימכר ולהיקרא גם 27 שנים לאחר שראה אור בגלל דמותו הייחודית של דרורי, דרורי הוא פושע העומד בקנה מידה כזה שבדרך כלל עבריינים ישראלים לא מגיעים אליו. כלומר, אנו רגילים לשמוע על פושעים שדומים לו בהתנהגותם בערים גדולות ומקומות אלימים שאליהם המשטרה פוחדת להגיע ולהתערב בהסכמים מקומיים בין עבריינים.
דרורי הוא אדם שמעולם לא הפסיק לצעוד בדרכו ולרדוף אחר התקווה שלו לאיחוד המשפחה דרך בית גדול ומשותף, בלי פחד מהמשטרה, ולמרות תקופות מאסר ארוכות. דמותו של דרורי מיוחדת למדינה קטנה כמו ישראל, היא דמות נדירה שלא רגילים להיתקל בה בין משדרי החדשות ולכן כניסה לתוך ראשה היא דבר יוצא דופן ומעניין במיוחד. רבים ניסו לחקות את דרורי בכל מחיר אך העלו חרס בידם, דרורי מקרה נדיר של עבריין רב תושייה ולא ניתן לשחזר את שיטותיו, וכמוהו לא ניתן לשחזר או לכתוב סיפור דומה לשלו. "המח" הוא ספר יחיד במינו ולכן נקרא עד היום.