סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אל תחפש היגיון בשיגעון

"צבא ההגנה לישראל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם", הסלוגן הנ"ל נחקק במוחנו, או יותר נכון לומר, נטחן שוב ושוב על ידי אותם מנהיגים וחברי כנסת בכל הזדמנות שמתרחשת ונקרית בדרכם. כאשר מתרחשים מקרים בהם הצבא עומד בפני איזו פרשייה מביכה או פחות נעימה בעיניי העולם והחברה הישראלית, הסלוגן נאמר כדי להצדיק מעשים ופעולות מצד הצבא.

צה"ל מוגדר כצבא שמטרתו להגן על אזרחי ישראל, אך בהגנה זו יש צד נוסף שאינו נאמר בין שורות אלו, וזה להרוג – בין אם במכוון או לאו – על מנת להגן. הצבא מציין בפני ילדים בני 18 את חשיבותם של הרעות וחיי אדם בזמן שהוא מעניק להם נשק ומיומנויות עליו, כדי להגן על אזרחי ישראל במידה ויתקלו במפגע או באירוע פח"ע, גם אם ביודעין יהיה עליהם לנטרל או אפילו להרוג את הצד המפגע.

ילד, פעל

לא אזכיר את "שוברים שתיקה" ולא את "BDS" או את האפרטהייד, כי דיברו על נושאים אלו כמעט בלי סוף. אבל כן אזכיר את החייל היורה מחברון, אלאור עזריה, שירה במחבל הכפות לאחר שנוטרל מנשקו.

יהיו אלה שיגידו שלא עוול בכפו, משום שאינו ידע בוודאות אם אכן נוטרל ופעל מתוך מחויבות. יהיו שיגידו שהחייל פעל על פי דעתו ויצר הנקמה שבער בו. כך או כך, הדעות חלוקות בסוגיה המורכבת שצולמה על ידי "בצלם" ופורסמה בפרהסיה, ושיתפה את החברה הישראלית כולה בוויכוח חוזר על חפותו או אשמתו של אותו חייל.

אך דבר נוסף עולה מתוך המקרה – מדוע צה"ל אינו עומד לצדו של אותו חייל, מדוע אותה המסגרת שבה נמצא החייל אינה לוקחת אחריות על אחד מנעריה ומעדיפה להתנער מאותו נער סורר שפעל במסגרת התפקיד שאליו יועד מלכתחילה.

אחריות או התנערות

השאלה איננה האם החייל היורה צודק או לא, או האם הוא חף מכל פשע. אלא, השאלה האמתית היא איפה הצבא במקרה הזה ומדוע הם ממהרים להתנער מכל אחריות מהחייל, כאשר הם הביאו אותו, ואפילו דחקו בו להגיע למקום הבעייתי והסבוך הזה.

הצבא מההתחלה מלמד נערים בני 18 כיצד לירות בנשק, איך פותחים בנהלים כאלה או אחרים, ויותר מזה – מה לעשות כשאדם קם להורגך. הצבא אינו בוחל באמצעים, או שדווקא כן, אבל זה לא סותר את עניין ההתנערות הברוטלית מחייל שבסך הכול ביצע את מה שלימדו אותו לעשות לאויב – "להשכים להורגו".

האם התנערות הצבא היא למעשה פעולה צבועה ופחדנית שמטרתה להרחיק את אנשי התקשורת מהמקרה המביך שתועד, או שמא היא מעמידה לדין כל חייל אשר פועל לפי מה שלימדו אותו בטירונות ובסיירת. או יותר מזה – האם הצבא בעצמו צריך לעמוד לדין ולהישפט עם חומרת מעשיו, במקום אותו נער צעיר שחטאו הוא לבצע את מה שלימדו אותו.