סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

תעזבו את אילת בשקט!

ים, שמש, חופש ובעיקר קניות ללא מע"מ – כך משווקת העיר אילת את עצמה מזה עשרים שנה. בשבע השנים האחרונות עולה לדיון מדי שנה ביוזמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביטולו של פטור המע"מ באילת, שיתרום, לטענתו, להפחתה ניכרת בגרעון תקציב המדינה. במשך השנים ההצעה נדחתה בזכות מאבקים והפגנות של עיריית אילת, תושביה וסוחריה.

חו"ל בארץ

עד שנות ה-80 העיר אילת שילמה כמו שאר הערים בישראל מחיר מלא ולא הייתה פטורה ממס. אילת הפריפריאלית, שמנותקת משמעותית משאר חלקי הארץ מבחינת מרחק ותשתיות, התקשתה להרים את עצמה ולהתפתח על-אף היתרון העסקי והתיירותי שגלום בה: ים, מרחק ושמש נצחית.

כדי לעודד תיירות ולממש את הפוטנציאל העסקי שבעיר, אושרה בשנת 1985 ההצעה לפטור את העיר מתשלום מע"מ וכתוצאה מכך העיר התפתחה בצורה משמעותית. אלפי תיירים פקדו את בתי המלון, מספר מקומות התעסוקה גדל וכך גם מספר התושבים. מה שאומר כי התפתחות העיר הועילה למדינה כלומר- לקופתה.

ביטול הפטור מהמע"מ ייצור תמונה עגומה של עיר רפאים שמלונותיה וחופיה ריקים מאדם (צילום: מריה קריבושיה)

כבר כמעט עשרים שנה אילת מציעה אטרקציות, מלונות וקניות במחירים השווים לדיוטי פרי. נופשים שמגיעים לאילת נהנים מהטבת המרחק משאר חלקי הארץ, כשהיא מדמה להם נסיעה לחו"ל, ומאפשרת להם לערוך קניות בצורה מרוכזת ונוחה. כמו כן, אילת מהווה מקור חשוב מבחינת תיירות חוץ לצד חיפה, ירושלים ותל אביב כשעיקרה תיירות צרפתית ורוסית.

על מה כל המהומה?

בכל זאת, בשנים האחרונות עלתה הטענה שאילת כבר עומדת על הרגליים, מרוויחה יפה ולא זקוקה לפטור כפי שנזקקה לו בעבר. בנוסף, נטען שחלק מהסוחרים משלמים את מחירי המשלוח היקרים או לוקחים לכיסם הפרטי את הפרשי פטור המע"מ, ולכן הצרכן נותר מרומה ומופסד. התופעה המזערית זכתה לסיקור חסר פרופורציה בתקשורת. חשוב להבהיר שרוב רובם של העסקים בעיר נוהגים לפי חוק.

"אילת היום היא מטרה נוחה וקלה. ככל הנראה, נתניהו ולפיד מנסים בכל דרך למלא את הגרעון"

הצצה קטנה לעתיד

בימים שקטים יותר התיירות בין אילת, עקבה וסיני שגשגה ותרמה למדינה מבחינת תיירות פנים וחוץ והגדילה את קופתה. כיום, המצב הביטחוני הרעוע וביטול הפטור ממע"מ מהווים איום כפול על תיירות העיר שמהווה את עיקר מקור הכנסתה. פגיעה בתיירות העיר תגרום לסגירת עסקים ואיתם פיטורי עובדים, שיביא למספר רב של מובטלים שיעמדו בתור לשירותי הרווחה. הלוך הרוח בשטח הוא שתושבי אילת מודאגים מהחלטה פזיזה ושגויה של הממשלה שתגרום למפלת העיר ותיצור בסופו של דבר יותר נזק מאשר תועלת.

ככל הנראה, נתניהו ולפיד מנסים בכל דרך למלא את הגרעון, ואילת היום היא מטרה נוחה וקלה, כי היא, בדומה לשאר הקיצוצים, יורדת מהכיס של הציבור ורק לא מתקציב משכורות העתק של מנהיגי המדינה. בעוד התמונה שמצטיירת במידה ויבוטל הפטור מהמע"מ היא תמונה עגומה של עיר רפאים שמלונותיה וחופיה ריקים מאדם, ללא זכר לשגשוג שהיה בה בעבר.

ברגע שהעיר כבר לא תהיה רווחית, התיירות תרד, אילת תיפגע, ואיתה הקיבוצים והמושבים בערבה שנתמכים במשאבי העיר – מה שיוביל לתושבים רבים לנטוש את האזור וכך תיפסק גם ההתפתחות במגמת תשתיות התחבורה בדרך לאילת והערבה- כשהעיר תפסיק לתרום כלכלית ותהפוך לנטל על המדינה לאן יטו המאזניים? נקווה לטוב.

*תמונה ראשית : redigo.ru