סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"ציפורי הטרף": שנים שדי.סי משחקים רק עם ג'וקרים, עכשיו הם סוף סוף שולפים מלכה

אחרי "יחידת המתאבדים" המאכזב מ-2016, ולפני שיוצא "יחידת המתאבדים 2" ב-2021, שיחררו חברת הקומיקס די.סי והאחים וורנר את דדפול הבת, או בשמו הרשמי "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת".

בשנים האחרונות יצאו לא מעט, ואפילו די הרבה, סרטים וסדרות מבוססי קומיקס ובעיקר גיבורי על לקולנוע ולטלוויזיה. חלקם טובים וחלקם רעים אבל רובם גברים, אולם מתוקף התקופה התחילו לצאת לאחרונה גם סירטי גיבורות על כמו וונדר וומן, קפטן מארוול והאלמנה השחורה (שצפוי לצאת באפריל). הארלי קווין היא הרעה הראשונה שזוכה לככב בסרט משלה והוא מעולה.

הסרט מתחיל רגע אחרי הפרידה של קווין (מרגו רובי המצוינת) מהג'וקר. משהיא לבדה, הנקמה בקווין אפשרית לכל הרוצה בכך, והרבה רוצים, כך מסתבר. את העלילה מניעה נערה צעירה בשם קסנדרה קיין (אלה ג'יי בסקו) אשר גונבת מרומן סיוניס, מנהל מועדון לילה סדיסט המוכר גם כ"המסכה השחורה" (יואן מקגרגור), יהלום יקר ערך. עוד מצטרפות למרדף אחר קיין: שוטרת שמכירה מקרוב את תקרת הזכוכית בשם רנה מונטויה (רוזי פרז), הזמרת במועדון של סיוניס שהיא "הקנרית השחורה" (ג'ורני סמולט-בל) ו"רוצחת החץ וקשת" או כפי שהיא מכנה את עצמה – "הציידת" (מרי אליזבת וינסטד המופלאה).

הסיפור כולו מסופר מנקודת מבטה של קווין ומלווה בווייס אובר בקולה ובשבירות הקיר הרביעי. בדומה ל"יחידת המתאבדים" חלק גדול מהסרט בנוי מפלאש-בקים לעברן של הדמויות ולפעמים אפילו כמה כאלה לאותה נקודת זמן מפני שקווין שכחה לספר עוד משהו שקרה שם. העניין עלול להישמע מתיש אמנם, אבל מדובר באישה, ועוד בהארלי קווין הפסיכיאטרית הפסיכית, שמספרת בעצמה את הסיפור שלה, אז ההתשה יורדת בקלות בגרון וחוסר הליניאריות בסיפור מצליח אפילו לתרום לעלילה.

לכבוד אווירת הפמיניזם והכוח הנשי של הסרט (שאפשר לראות כבר בפוסטר לסרט) גם הלבוש הותאם והתחתונים שלבשה רובי בסרט הקודם התארכו למכנסונים. לפי מרגו עצמה – בסרט הקודם הלבוש של קווין נועד לעיניו של הג'וקר ואילו בסרט הזה לאחר הפרידה, הלבוש מותאם לרצונותיה של קווין בלבד. לא שפמיניזם דורש צניעות, אבל אין ספק שקל יותר להילחם בלבוש שלא צריך לשלוף מהטוסיק אחרי כל כמה בעיטות.

אי אפשר שלא להשוות בין הסרט לסדרה המצויירת שעלתה בסוף נובמבר לשירות הסטרימינג של חברת די.סי הסדרה המצוירת "הארלי קווין". זאת מפני שגם הסדרה נפתחת באותה נקודת זמן בחייה של הארלי. בסדרה קווין (בקולה של קיילי קווקו שמפצה אותנו על שנים של "המפץ הגדול") מקימה חבורת רעים משלה בעזרתה של חברתה הטובה פויזן אייבי (בקולה של לייק בל) כדי להתקבל ללגיון האבדון. החבורה שהיא מקימה כוללת נבלים ורשעים דחויים כמו ד"ר פסיכו, קינג שארק, פני חמר וסיי בורגמן.

נלחמת לעזוב את בן הזוג המתעלל. "YouTube. DC. "Harley Quinn

קווין של הסרט מבלה כמה לילות בשתייה כדי להתגבר על הפרידה מהג'וקר בעוד שבסדרה, אנו עדים לקושי הכרוך ביציאה מזוגיות רעילה ואפילו להידרדרות של הארלי חזרה לזרועותיו של בן הזוג המתעלל רק כדי להיפגע ממנו שוב, ולפגוע בדרך בחבריה החדשים. קושי שיש בהחלט צורך להפנות אליו את תשומת הלב ולתת לו במה.

קווין בכיכובה של רובי אמנם עוד לא נופלת חזרה לזרועות הג'וקר (אולי בסרטי ההמשך, לכו תדעו) אך היא בהחלט מציגה דמות נשית חזקה ושלמה. קווין מקבלת את כוחה דווקא מהצדדים "הנשיים" באישיותה –  האמפטיה, הרגישות, החברות, היא מראה אפילו רגש אימהי כלפי קיין, קארול גיליגן הייתה מתגאה. הארלי מצליחה להציג דמות שהיא לא רעה מוחלטת אך גם לא גיבורה מוחלטת – היא פשוט אישה שמנסה לשרוד בעולם בדרכה שלה.

ולסיום נשאל, מה יותר פמיניסטי מסקטים? ובכן, כלום. הארלי קווין חוזרת לסקטים ולזירת הרולר דרבי מהקומיקס על ידי צוות שחקניות פעלולים מופלאות, ביניהן גם מישל סטיילין המוכרת בכינוי הדרבי "Estrojen" הלוא היא מקימת מותג הסקטים "Moxi", שהחזיר עטרה ליושנה והעלה באוב את הספורט שאבד אי שם בתחילת שנות התשעים וזוכה כעת לתחייה מחודשת ופמיניסטית יותר מאי פעם.

מישל סטיילין מחליקה על סקטים
מתגלגלת. מישל סטיילין מתוך עמוד האינסטגרם שלה

הסרט השאיר בהחלט מקום לסרט המשך על חבורת ציפורי הטרף כמו גם לסדרת סרטים חדשה של הארלי בה, אם תהיה כזו, ככל הנראה נפגוש גם את אייבי. רק אם אפשר בבקשה, שמערכת היחסים ביניהן, גם אם היא מערכת יחסים לסבית כמו בחלק מהמקורות, תוצג בצורה שוויונית ולא מדכאת, תודה.