סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"איווה עליק" – ימן בלוז בפסטיבל קולנוע דרום

מאות אנשים הצטופפו ונכנסו לגרוב המטורף של ימן בלוז שפתחו את פסטיבל קולנוע דרום ה-11 בשדרות. על החצוצרה כיכב איתמר בורוכוב, על הפרקשן איתמר דוארי ורוני עברין. מתן צ'פניזקה ניגן בסקסופון, יענק'לה סגל על הבס והעוּד וכמובן רביד כחלני שר ומנגן בסוטריני. אין שיר שדומה לשני, כל שיר בצבע אחר, כל אחד יפה יותר מהקודם ומפתיע, כבר לא בטוח אם זו המוזיקה עצמה או הטירוף שכחלני ושאר חברי הלהקה מפגינים על הבמה.

יש את הלהקה ויש את רביד כחלני. למרות שהם מנגנים ביחד ועובדים על השירים ביחד, אי אפשר להתכחש לכך שרביד כחלני פרפורמר אדיר. משהו בלוק הכללי שלו, בלבוש, בשיער ובווייב על הבמה מזכירים את ג'ימי אנדריקס בקטע תימני. מקפץ על הבמה עם נעלי עקב שחורות, מחליף קולות וטונים בשירה שלו כאילו לוציפר ושות' נכנסו אליו בתחילת ההופעה ויצאו ממנו רק בסופה. וזה לא נגמר רק בזה: כל הגוף שלו רוקד איתו, לכל שיר יש לו ריקוד אחר, זה נראה כמו מסר שהוא מעביר לקהל בשילוב של הקולות ותנועות הגוף.

"גם צעד תימני היה שם" - ימן בלוז בפסטיבל קולנוע דרום. צילום: שני צדיקריו

הם יורדים מהבמה ומשאירים תהיה האם קיים סיכוי שמוזיקה תימנית היא הדבר הבא. ואם זה מה שעתיד לבוא על עולם המוזיקה בכלל, אז יגידו שלהקת ימן בלוז היא הראשונה שהצליחה לפרוץ את הגבולות.

צילום: שני צדיקריו

כתבו עליכם שהמצאתם ז'אנר חדש במוזיקה, איך מתמודדים עם מחמאה כל כך גדולה?

"אחנו מבינים מאיפה זה בא, קורה לנו משהו נדיר, אנחנו מצליחים ליצור מיקס שלם של סאונד שהוא מאוד אותנטי ומאוד טבעי. כל אחד מביא את עצמו לתוך השירים והתוצר הסופי של מה ששומעים על הבמה זה את העולמות של כולנו מתערבבים ביחד. כשאומרים ז'אנר מתכוונים לצבע מסוים ומה שקורה לנו כשאנחנו מנגנים ביחד, אנחנו יוצרים צבע אחד ביחד, צבע חדש שעדיין לא קיים".

הפריצה הגדולה שלכם היתה כמו סיפור סינדרלה, איך זה התחיל?

"אני (רביד) באתי עם שיר שכתבתי על האקסית שנפרדה ממני שנקרא ימן בלוז ומשם כבר הפלגנו עם המוזיקה ויצרנו סאונד אחר וחדש שלא תוכנן לפני, לא ידענו לאן זה יוביל. ההופעה הראשונה הגדולה שלנו הייתה במרסיי בפסטיבל בבל. נתנו סט של 45 דקות ואחר כך התקשרו אלינו לקבוע איזה שישים הופעות ברחבי העולם. אני הייתי ממש בשוק ולא ידעתי מה לחשוב או להרגיש, באותו הזמן גם נולדה לי ילדה והכל בא לי בבום".

איך אתם מרגישים את היחס של התקשורת הישראלית לימן בלוז?

"דובי לנץ היווה עבורנו גשר חשוב אל תוך התקשורת וחוץ מזה היחס טוב והתקשורת מפרגנת ובגלל שאנחנו לא מופיעים הרבה בארץ אז זה מספיק. רוב ההופעות שלנו הן באירופה ואנחנו גם לא ממש מכוונים לכאן את העשייה שלנו בימים אלה. היום ספרנו וזאת הייתה ההופעה העשירית שלנו בארץ. צריך לעשות את זה יותר".

שרתם שני שירים שלא מופיעים באלבום שלכם, יש אלבום נוסף בדרך?

"כן, אנחנו עובדים על אלבום חדש, שרנו שני שירים מתוכו בהופעה ואנחנו מקווים שהוא יצא בתחילת שנה הבאה".