סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אחד מתוך אחד?

שיחות על הטרדות מיניות

ב-2017 התפרסם ספוקן וורד של אמן הפואטרי סלאם הישראלי טינג פנג, המשתמש בשם במה ואינו חושף את שמו האמיתי. בקטע הוא מעלה שאלה שלא תמיד מקבלת מקום בשיח על הטרדות מיניות. אם אחת מתוך אחת עברה הטרדה מינית אז אחד מתוך אחד הטריד? יצאתי לבדוק דרך שיח רגיש ואינטימי עם גברים ונשים את הנושא. בשיחות הם נשאלו האם הוטרדו או הטרידו מינית במהלך חייהם. איילת טוענת: "קורה לבנות כל הזמן במסיבות", אור שיתף שמישהי העבירה לו כרטיס אשראי על התחת כשהיה ברמן ואמיר סיפר שהוא חושב שאולי הוא הטריד מישהי כשהיה בן 14.

קבוצה של אנשים בשחור לבן
אחד מתוך אחד? נלקח מ pixabay

דור, בן 25, מדריך בארגון "אחריי" וסטודנט לרפואה טבעית

לפי מה שזכור לי לא הטרדתי מינית אף פעם, אני גם לא הטיפוס שיעשה את זה מתישהו, זה לא מדבר אליי. כנראה שכן היו מצבים שאני לא הגדרתי כהטרדה אבל מישהי הרגישה מוטרדת ממני למרות שבמגוון המעשים ודרכי התקשורת שלי עם בחורות, לא משנה איזה, אף פעם לא נראה לי שהגעתי למצב שהטרדתי מישהי. גם לפי הלקסיקון שלה לא נראה לי שהגעתי למצב כזה. אני הוטרדתי מינית כמה פעמים, לא ברמה שזה הפריע לי. הוטרדתי על ידי גברים, גם על ידי נשים. בכל המצבים סירבתי בנימוס והמשכתי הלאה. כשהייתי בחו"ל בבודפשט, במסיבה עם חברים, היה מאוד צפוף ותוך כדי שאנחנו מנסים ללכת ממקום למקום בחור הביא לי פליק קטן בתחת, הסתכלתי עליו, עוד שנייה נכנסתי בו, הוא הבין את הרמז והמשיך הלאה. זה לא החמיא לי, לא אהבתי את הרעיון הזה.

חן, בת 30, במקור מאולגה, סטודנטית

כן הוטרדתי מינית. מה, הפעם הראשונה כאילו? יש לי כמה סיטואציות. פעם זקן ניסה לגעת בי באוטובוס כשישבתי לידו בגיל 16 בערך. פעם בחור שחברה שלי לקחה אותי אליו הביתה ניסה למזמז אותי נגד רצוני. פעם בחור בבר הפליק לי בתחת מבלי שביקשתי. זה רק שלוש דוגמאות ויש עוד. קרה לי שהרגשתי מוטרדת שאני חושבת שהצד השני לא ראה את זה כהטרדה. לפי הזיכרון שלי במקום העבודה שעבדתי בו היה בחור שכל הזמן היה מעיר על הלבוש שלי, כל פעם שהייתי באה הייתה לו הערה אחרת. על איך אני נראית עם הלבוש שלי, אם הלבוש הזה יפה לי, האם הוא לא, האם אני נראית טוב בו. בתחושה שלי אלה היו הערות שלא הרגישו לי בנוח אבל יכול להיות שבתחושה שלו אלה היו הערות לגיטימיות.

לא נראה לי שהטרדתי פעם מינית, למרות שבכיתה ח' אני זוכרת מקרה שהיה לי חבר ממש טוב והיה לנו משחק כזה בבנות שהיינו מפליקות אחת לשנייה בתחת ויום אחד הפלקתי לו בתחת והוא הסתובב אליי ואמר לי "בחיים אל תעשי את זה עוד פעם", ואני לא הבנתי מה עשיתי בעצם, זה היה משחק. כשאני מסתכלת על זה עכשיו יכול להיות שזאת הייתה הטרדה מינית. הוא חווה את כנראה כמשהו לא נעים.

חצי פנים של בחור
"אני גם לא הבחור שיעשה את זה". צילום: שחר טפיארו

 אור, בן 33, מוזיקאי, במקור מנהריה

לא נראה לי שהטרדתי פעם מינית מישהי, אני מקווה שלא, מקווה שזה לא התפרש ככה. אם אני מאוד מחמיר יכול להיות. כשהייתי בן 22 הייתי ברמן והייתה מישהי שבאה לבר והיה בינינו איזה משהו, היא הייתה חיילת בת 19, תמימה. ישבנו ופשוט נישקתי אותה והיא הייתה מופתעת ושאלה למה עשיתי את זה. אולי הייתי אז יותר כזה אסרטיבי בקטעים האלה, היא הייתה מופתעת. זה מה שעלה לי ואמרתי לה שאני פשוט צריך לחזור למשמרת לבר אז בגלל זה עשיתי את זה. צריך לספק את התפקיד שלי בעולם. זה היה קצת לסמן וי, אני לא יודע כמה רציתי אותה.

אולי התעלמתי מזה שהוטרדתי בתור גבר אבל היה לי משהו בתיכון. זה היה חצי בצחוק ואני לא לקחתי את זה בצחוק, אחד הערסים בשכבה שלי פשוט תפס לי את האיבר מין בלי שאני רציתי. זה פשוט ממש הביך אותי והוריד לי את ערך העצמי באותו רגע ומבחינתי זאת הטרדה. הוא עשה את זה בשביל הכיף שלו, בשביל לצחוק, אני לא הייתי חלק מהבדיחה.

פעם גם כשהייתי ברמן מישהי העבירה לי כרטיס אשראי על התחת. הסתובבתי לדבר עם לקוחה ומישהי העבירה לי כרטיס אשראי על התחת, אם זה היה הפוך זה היה הטרדה. אני אפילו לא שמתי לב, מישהו אמר לי שהיא עשתה את זה. זה היה לפני עשר שנים.

פעם גם מלצרית צבטה לי בתחת, לא היה בינינו קשר מיני ואם זה היה הפוך זה היה לא בסדר. תוך כדי שהיא צבטה לי בישבן היא דיברה על איבר המין שלי. קצת לא היה לי נעים עם זה. הייתה לי גם סיטואציה מינית עם מלצרית אחרת ואז הן דיברו ביניהן והיא דיברה על איבר המין שלי על מה שהיא שמעה ממנה וזה הביך אותי. אם זה היה הפוך זה לגמרי היה הטרדה. זה לא ממש השפיע עליי אז, לא חוויתי את זה כהטרדה מינית.

חצי פנים של בחורה
"מעניין אותי מה זה מבחינתי ומה זה גורם לי להרגיש". צילום: שחר טפיארו

איילת, בת 25, במקור מירושלים, סטודנטית

זה קורה הרבה הרבה הרבה פעמים. אפילו הערה מינית ברחוב, "וואי איזה יפה". הייתי במסיבה ורקדתי והיה מאחורי גבר שפשוט הרים לי את השיער עם שתי הידיים שלו ורקד, עשה "או אוו", אני הסתובבתי ואמרתי לו "שום אוו" והוא לא הבין מה הבעיה בזה שהוא הרים לי את השיער, כאילו זה בסדר גמור שהוא בא ונוגע לי רק בשיער, הוא לא ראה את זה כהטרדה וזה הטרדה לכל דבר. מי אתה שתיגע לי בשיער? גבר זר שיבוא יגע לך בשיער זה יהיה בסדר? לא, אף אחד לא נוגע סתם למישהו בשיער. זה לא מעניין אותי אם מבחינתם זה הטרדה או לא, מעניין אותי מה זה מבחינתי ואיך זה גורם לי להרגיש.

קרה לי גם שעברתי הטרדה מינית שברור שזאת הטרדה מינית, אפילו כמה פעמים. בארץ, רקדתי ומישהו שעמד מולי שלא הרגיש לי טוב ההסתכלות שלו, נלחצתי קצת מהמבט שלו, הראיתי לו שאני מסתכלת עליו גם והלכתי לכיוון האחיות שלי בצד. ניסיתי להידחס ובזמן שאני מנסה להידחס אליהן ולברוח ממנו אני מרגישה צביטה בתחת. ממש ככה הוא תפס לי את התחת. הסתובבתי ותפסתי אותו מהצוואר ואמרתי לו "יש לך שלוש שניות לעוף מהמסיבה הזאת, שלוש שניות, עכשיו עוף לי מהפנים", הוא נלחץ ואמר לי "כן כן כן סליחה" והלך ובאמת לא ראיתי אותו יותר.  כמה שניות אחרי כשהתאוששתי אמרתי לעצמי: "למה אמרתי לו לך? הוא יכול ללכת לעשות את זה למישהי אחרת". זה קורה כל הזמן לבנות במסיבות, בדיעבד אני מתחרטת שלא לקחתי אותו למאבטח וגרמתי לו להתבייש ולא עשיתי לו סצינה.

מקום מפתיע שהרגשתי מוטרדת היה אצל הירקן. הוא מבוגר ויש לו משפחה ולפעמים זה הערות. לא יודעת, מרגיש לי שהוא לא שואל את זה את כולם אבל מצד שני זה גם אני לא יודעת איך לפרש את זה, אני לא יודעת אם זאת הטרדה מינית או אני סתם מתחבבת עליו והוא באמת רוצה לשבת איתי כי סתם בן אדם ונחמד. הוא הציע לי לשתות איתו אלכוהול מתישהו כשבאתי לשם. הוא יצא מהדלפק כדי להגיד לי שלום. השלום שלו זה חיבוק וליטוף קדימה ואחורה בקודקוד הראש. הוא בא ולחש לי בשקט כזה "מה את אומרת נשתה כוסית אחרי?" ואני צעקתי "מה כוסית?". דפקתי צעקה בחנות, לא בכוונה, זה מה שיצא לי. הוא היה בהלם.

אמיר, בן 23, במקור מאשקלון, מוזיקאי

אולי כשהייתי בן 14. ניסיתי לנשק מישהי, היא רצתה אותי אבל היא לא רצתה בדרך הזאת. לא נישקתי אותה אבל ניסיתי. לא חשבתי באותו זמן, הייתי ילד, היום אני חושב שהייתי ילד. אני לא חושב שהיו מצבים שהצד השני הרגיש מוטרד ממני בלי ששמתי לב, אבל יכול להיות. בגילאים אחרים הייתי יותר מודע. קרו לי מצבים שיכולתי לפרש את זה כהטרדה אבל לא פירשתי את זה כהטרדה. זה מצא חן בעיניי. נגיד מישהי שאני לא  מכיר מלטפת אותי בגב כשאני יושב באיזה בר, עושה ככה ליטוף עם האצבעות, מסתכלת עליי וחוזרת. זה יכול להיחשב כהטרדה כי אתה צריך לבדוק לפני שאתה מלטף, אתה צריך להגיד "אהלן, מה קורה?" לראות שבן אדם תופס אותך.

שרית, בת 33, מורה לחינוך מיוחד, ירוחם

אני בדיוק חושבת על זה עכשיו. השאלה זה מה זה הוטרדתי מינית. לא נגעו בי כשלא רציתי, זה בחיים לא קרה לי אבל כן נגיד הערות ברחוב של אנשים שאני לא מכירה. כאילו לא שנקלעתי לסיטואציה שאני מרגישה כלואה בה אבל כל מיני כאלה שריקות או שהם סורקים אותי מכף רגל עד ראש אז כן כל הזמן. אבל זאת לא הטרדה מינית זה אולי פשוט סתם הרגשה לא נעימה מגברים, בחורות לא עושות את זה. האם הערות ברחוב זה לא הטרדה מינית? אני לא סגורה על זה. זה כן גורם להרגיש מאוד לא נעים, כאילו אני חתיכת בשר באמת. אני יכולה ללכת עם פאסון וביטחון ואז מישהו ישרוק לי אני מרגישה פתאום כלומניקית באותו רגע. אבל זה לאותו רגע כאילו זה לא, זה קורה מלא כשאתה מסתובב בתל אביב. היו סיטואציות שזה המשיך איתי למהלך היום.

מתן, בן 23, סמ"פ בשריון, מבית יצחק

לא נראה לי, לא במודע. הטרדה מינית מבחינתי זה אקט מיני או רצון לאקט מיני ללא רצון של אחד הצדדים. אני חושב שהטרדה מינית זה יכול להיות גם דברים מילוליים. אפשר להפשיט את זה להרבה יותר דברים. אישה או גבר שמצטלם עכשיו בביגוד מינימלי ומפרסם את באינסטגרם, או אפילו משודר בטלוויזיה, בפריים טיים. אם חברה של הלבשה תחתונה עושה עכשיו פרסומת שבה רואים בחורה עם חזייה בשמונה בערב זה לא הטרדה מינית פרופר אבל אין ספק שזה מקדם ומייצר את התהליך הזה. היא לא פוגעת באופן ישיר אבל היא מייצרת תהליך שלילי בחברה אין ספק. זה גורם לצעירים לעשות יותר מה שהם רוצים, זה גורם לבנות להוריד מערכן, זה גורם לאנשים מבוגרים לדבר באופן מזלזל לבחורות צעירות. גם הטרדה כלפי גברים, אם מישהי מחמיאה באופן קצת יותר בוטה לגבר זה גם הטרדה מינית. אמנם בחברה הגברית זה יותר מרים, זה יותר נחמד אבל אין ספק שזאת הטרדה לכל דבר. זה כמו שאפשר להחמיא לבחורה על צורת הגוף והיופי שלה ובחורה אחת תיקח את זה כמחמאה וכהרמה ובחורה אחרת תיקח את זה כהטרדה ופגיעה מינית.