סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

רואים רחוק רואים שקוף

אני מקווה שאני לא היחיד ששם לב שבאורח פלא, ומאז שהוחלט שהולכים לבחירות, הממשלה שלי חוזרת לפרסם, ובשבילי! לרגע חשבתי שאני מאבד את זה ממתקפת ה"נעימי" (או "קיצי" בעגת הרחוב) הנוכחית, אבל פתאום כולם עושים ונלחמים בשבילי, ולא גונבים או עושקים.

ואולי זו לא רק טבעה של הפוליטיקה או הפוליטיקאים, אולי זה טבעם של בני האדם באשר הם, לזכור או לשכוח בזמן קצר כל-כך. ואם לזכור אז את מה, הטוב? הרע? המכוער? ובגלל שלברור את הטוּב מהסחל'ה עלול להפוך לסיזיפי מדי בשבילי, השארתי את זה לכם. אני רק אציין כמה תובנות שקיבלתי מתשדירי הרדיו שמתנגנים אצלי לאחרונה.

 

שקיפות מתעתעת

"כנסת שקופה". תשדיר שרק רוצה לספר לנו ש-תחזיקו חזק, "אפשר למצוא את כל החוקים שחוקקו באתר הכנסת!" בתכל'ס, מבורך העניין הזה, אבל חדש הוא בטח לא, ומעניין עוד פחות. מה כן מעניין? תוכלו למצוא באתר גם הצעות חוק. אילו הצעות חוק אתם תוהים? נניח חוק השקיפות, שהיה מאפשר לכם ולי לדעת מה הצביעו שליחינו היקרים בוועדותיהם הרבות. או עוד הצעת חוק לשקיפות שהועלתה ונדחתה במהרה, והייתה מחייבת את אנשי טוהר המידות האלו לחשוף בפנינו את כל הונם הכספי ונכסיהם.

אז מה בעצם שקוף שם בכנסת? יותר נכון לטעון שהשקופים הם כאן למטה ושם יש סתם עיוורים. ואם להיות פחות ציני לרגע, שליחי הציבור כשמם כן הם – שליחיו של הציבור. וכולנו כבר יודעים שזה בעיקר רפש, תככים ועוד קצת רפש, אבל אנחנו כציבור בוחרים צריכים להדיר את אלו שמתנגדים לשקיפות, ולקדם את אלו שתומכים בה.

כי ביום שתהיה שקיפות אמיתית (ולא זאת מהפרסומת) ונוכל לראות את כל הונם, נהווה העין המשגיחה עליהם. כי אם לא זה, אז מה פה בכלל דמוקרטיה? ורק שתדעו, הצעת החוק לשקיפות כלכלית של הח"כים הועלמה כאילו לא הייתה מעולם, כשלפני שנה היא עוד הייתה שם. תקופת בחירות, מישהו?

בדיוק בגלל נושא השקיפות (שאין) הוקם פרויקט ההד-סטארט "מאה ימים של שקיפות", שמצד אחד מעודד לראות שמספיק אנשים מעוניינים בו, ומצד שני מגדיל את האבסורד שיש צורך בפרויקט שכזה.

פרסומות להמונים

"הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן". בתשדיר (שלא נדרש דמיון רב בכתיבתו), נשמע לקוח מיואש על סף התאבדות שמגלה שאם המתין יותר מדי זמן על הקו, או אם חלילה רומה- הוא לא לבד, הוא יכול לתבוע! אבל כשמדינה שלמה אוגרת מכתבי נאצה ל-HOT על שירות מחפיר, גזל ומונופול, הכל בסדר. ולאן באמת נעלמה הרשות להגנת הצרכן כשעשרות אלפי אנשים נתבעו על-ידי איקיוטק? באיזה שלב זה עובר מהלגיטימי לפלילי? אז נכון, מנכ"ל איקיוטק נעצר ונחקר, אבל הפרשה הזאת עדיין לא הסתיימה.

"משהו עם נגישות ונכים". "יש לך נכות כלשהי? שכלית? גופנית?" – לא. "אתה משתמש בכסא גלגלים, קביים, או נעזר באמצעי אחר כדי לנוע? – מה?! לא. "אז אתה יכול להיכנס". קלאסיקה כזאת לא רואים כל יום, אבל מכיוון שהתמזל מזלנו והגענו לתקופת בחירות נוספת, זכינו. אז ככה, החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות לא חדש, והתיקון להנגשת מבנים לאנשים בכיסאות גלגלים נכתב כבר ב-2005. אז למה דווקא עכשיו? בין כל העונים נכונה יוגרל המקום השני במפלגת השלטון.

בתקופת בחירות כל המועמדים ישמחו לחבק, לנשק, ואפילו – רחמנא ליצלן – להתייחד איתנו. השאלה היא לא מה נאמר בתקופת בחירות אלא מה נעשה בתקופת כהונה. ביום שבו הכנסת שלנו תהיה יותר שקופה ופחות אטומה, אדע שאני חי במדינה דמוקרטית. ואם כולם יפסיקו לדפוק את כולם, ואולי אפילו יתחילו להתייחס לנכים כבני אדם, אדע שאני חי עם בני-אדם. אז לפני שתצאו לקלפי: זכרו מי עושה לכם קיצי בתקופת בחירות ומי עושה לכם קיצי כל השנה.