סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שמיים פתוחים לרווחה

ביום ראשון, 21 באפריל נחתם ההסכם "שמיים פתוחים" בין שר האוצר לשר התחבורה והאיחוד האירופאי. מטרת ההסכם היא תחרות חופשית בין חברות תעופה ישראליות לאירופאיות שתתרום בעתיד להתפתחות תיירותית ועסקית בישראל.

עד חתימת ההסכם, החברות הרוויחו לא רע בלשון המעטה ונהנו ממתחרים מעטים ומקהל קטן יחסית כשהן מציעות לו מחירים מופקעים. אני נזכרת בטיסותיי הרבות בתור אילתית, בארץ ובתור תיירת ישראלית בחו"ל בשלוש החברות הישראליות, מעולם לא יכלתי להגיד שהייתי מרוצה. כשלי החברות כללו בין היתר: מזוודות שנשלחו למקום הלא נכון, הכוונת נוסעים שגויה, ארוחות בלתי אכילות, אוזניות ומסכים לא תקינים בטיסות ארוכות לחו"ל. והמחירים, המחירים היו בשמיים (סגורים) ולא מוצדקים.

"החברות הישראליות פתחו בשביתה אווירית" (צילום באדיבות האתר pronetowanderblog)

לגעת בשמים

בעקבות ההסכם, החברות הישראליות פתחו בשביתה אווירית שערכה יומיים וכללה את השבתת נתב"ג, ישראלים ותיירים שנתקעו בארץ ובחו"ל ללא התראה (בעולם לא שונאים אותנו מספיק?), טיסות ממתינות ופיצויים בסימני שאלה. ההתנהלות הכושלת של החברות, הבהירה שהן השתמשו בנוסעים, שוב, לצורכיהן. כי הן כאן בשבילנו.

בשנים האחרונות ישראלים רבים מעדיפים לטוס עם חברות זרות, בשל היותן זולות ומהירות יותר. מחירי הטיסות הפנימיות באירופה שוות ערך לעשרה יורו (50 שקלים) מחיר הוגן ושפוי, אם הנוסע הישראלי יציץ לרגע מעבר לגדר של השכן האירופאי, הוא יגלה שהדשא של השכן הרבה יותר ירוק.

ככל הנראה, מהסיבה הביטחונית, הכשרוּת והיותה של אל-על חברת תעופה ישראלית חלוצה, ישראלים בוחרים לטוס איתה על אף מחיריה הגבוהים. לאחר השביתה, התחייבה הממשלה לכסות ב98% אחוזים את ההוצאות הביטחוניות וכתוצאה מכך התחייבה החברה להוזיל את מחירי הטיסות.

"בשנים האחרונות ישראלים רבים מעדיפים לטוס עם חברות זרות" (צילום: חי דהן)

חו"ל בארץ

בנוסף, ארקיע וישראייר גם הן טעונות שיפור, כשהן מציעות כיום לקהל הנוסעים בארץ עלות לכרטיס במחיר "אטרקטיבי" של 400 שקלים בקו אווירי תל אביב-אילת ובמידה והנוסעים ירצו להמשיך לחיפה המחיר יעלה. כלומר, תושב אילת שרוצה ללמוד/לעבוד מחוץ לעיר הולדתו, צריך לשקול את המהלך כשווה ערך למעבר לחו"ל מבחינת יוקר הנסיעה. המחיר לא שפוי ביחס למשכורתו הממוצעת של הישראלי (ולא, היא לא שוות ערך לריקי כהן), ועל זה נאמר מדינה לעשירים.

אז מה מצפה לנו? רפורמת "שמיים פתוחים" תתקיים בפועל בהדרגה במשך חמש שנים, על מנת ליצור תחרות בריאה ונכונה בין החברות הישראליות לאירופאיות. בסה"כ התחרות בין קווי התעופה היא מבורכת ומסמלת התחלה חדשה שאמורה להוזיל את המחירים, היא תגרום לשגשוג תיירותי ועסקי והכי חשוב תזכיר לחברות הישראליות שהן קיימות בשביל לשרת את הלקוח.