סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מאחורי הריסים המלאכותיים מסתתר הרבה עצב

מהו בעצם אושר? בהגדרתו המילונית אושר הוא "רגש המבטא את מצבו הנפשי של אדם שמקורו בהנאה וסיפוק…הרגשה חזקה של שמחת חיים, התלהבות, אהבה, תקווה וצחוק..". לא מוזכר במילון דבר על מניקור, פדיקור, שופינג ומותגי על. למרות שנושא האושר נחקר מכל בחינה אפשרית, נראה שעדיין, גם בימנו, התפיסה מעוותת ושגויה מתמיד.

התוכנית החדשה בערוץ 10 "מעושרות", היא תכנית שמעוררת כעס, צחוק, פליאה ולעיתים גם שמחה. אך אם מסתכלים מעבר לחיוכי הבוטוקס המזויפים, ארנקי ה"ויטון" השמנים ושמלות ה"דולצה" המתנופפות, בהחלט עולה שאלה נוספת: "היכן האושר?"

אני נמנעת במתכוון לעסוק בשיפוט הלקוי של ברוני הערוץ להפיק תוכנית ריאליטי מעין זו בתקופה של מחאה חברתית, וגם מטענות שנשמעו כי מדובר בטראש רדוד וסתמי, אבל בכל זאת, קשה להתעלם מהניסיון הלא מוצלח של במאית התוכנית, אורנה בן דור, למכור נוסחה כי אוליגרך + כסף = חיים מאושרים. וההוכחה היא האמת הכואבת הנמצאת בעיני שש כוכבות התוכנית; בני הזוג והילדים שלהן נעדרים מהמסך רוב הזמן. הבית הגדול והנוצץ מרגיש כפונדק דרכים שהמממנים הם רק אורחים בו. "כשאין ריגושים בחיי הרגש, אני מנתבת את זה לקניות", מכריזה אחת ממשתתפות התוכנית, דפנה שחר, במשפט שדי מסכם את התוכנית כולה. מאחורי הריסים המלאכותיים מסתתר הרבה עצב.

ה"מעושרת" לאה שנירר מודה שבשל עסקיו הרבים של בעלה בגרמניה, כשלו ניסיונותיה להיכנס להריון עד לניסיון השביעי. היא חיה בריקנות גדולה. את רוב זמנה היא מקדישה כדי להפוך לגורו של ספורט ולתכנון מסיבות גרנדיוזיות לעצמה, וגם קצת לשני הילדים שהביאה בגיל 49. למעשה, היא יוצאת ביותר הצהרות אהבה לזמר אייל גולן ("הנשמה התאומה שלה") ולספר שלה שדואג לנפח לה את השיער (ואת האגו) מאשר לבעלה.

ההארה (או פליטת הפה, תלוי איך מסתכלים על זה) שהייתה ללאה בפרק השלישי: "את חושבת אם לא היה לה כסף הוא היה מתחתן איתה? שלושים שנה זקנה ממנו", מדגימה במדויק את חייה של ה"מעושרת" הבאה- טלי סיני ריקליס. אצל טלי, יותר מכולן, אפשר להבחין בעצב באופן הכי ברור. את וידוי האהבה הגדול שלה לאריק סיני, בעלה לשעבר, היא לא מסתירה, ודקה אחרי שהיא מפלרטטת איתו בלי בושה מול המצלמות ("Coffee, tea or me") היא מוציאה אותו למסע שופינג, על חשבונה (או יותר נכון על חשבון המממן הנוכחי). התלהבות היתר שלה היא שמסגירה את מה שמתחולל בתוכה, ולא יעזור לה לצרוח "פאן לי, פאן לי, פאן לי", עד שפרצופה יכחיל.

דפנה, לאה, טלי ושאר המעושרות הן בעצם קורבנות של הקפיטליזם בדיוק כמו אנשים חסרי כל. הן כלואות בכלובי זהב, ואל להן להטעות אתכם – החיוכים המזויפים, הבתים הגדולים והבגדים, הכול חומרי ובר החלפה. קשר חברות בין אישה בת 53 לאישה בת 24? החברות ביניהן היא זיוף בדיוק כמו הבלונד על ראשיהן והיא ניזונה מהחנפנות התמידית אחת לשנייה. זו לא חברות, זו בעצם מסכנות.

הרדיפה הנצחית של האדם המודרני אחרי האושר תלויה בהצלחות שלו, בהישגיו, בהגשמת שאיפותיו ובאנשים האוהבים סביבו. לכן מובן שלכסף אין קשר לכך כי אדם תמיד ישאף להשיג יותר. כסף הוא אולי אמצעי להשגת מטרות, אך ידוע שמה שבא בקלות פחות מוערך, ולכן הרגשת האושר המתלווה לו גם תתנדף בקלות. כמו שתוכניות מוסר וערכים מסתיימות בערוץ הופ לגילאי 0-5, גם תפיסת האושר הזו, שמפיקי התוכנית מנסים למכור, הסתיימה באגדות הילדים עם סינדרלה ושלגיה.