סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

כל המוסיף גורע

ערוץ 10 הצליח לפצח את הקוד הגנטי של הצופה הישראלי או לפחות כך נדמה מסדרת הטלוויזיה "היפה והחנון". קחו בנות יפות, מדיפות הורמונים עם איי קיו של בלטה, לכאורה, והציבו מולם בנים עתירי תאים אפורים ומאותגרים חברתית. עכשיו תערבבו טוב-טוב ונראה מה ייצא. התוצאה ממכרת. בעיניי היא עשויה ללא רבב. לכן, מוזר בעיניי שהעונה הרביעית של היפה והחנון לא דומה לקודמותיה. מפיקי התכנית חששו כנראה שהקהל מתחיל להשתעמם מהפורמט הרגיל, והחליטו לעשות כמה שינויים בעונה החדשה והרביעית במספר.

אז מה יש ולא היה לנו? חנון מליונר (אסף), שהוא גם אחיין של יצחק תשובה. יפה (הילה), שהיא סטודנטית להנדסת מחשב בטכניון. תאומות בתור אישיות אחת (מירב והודיה) והמעצבן מכולם: משתתף (תום) שהגיע לתכנית עם אימא שלו (תמר).

בתכנית ריאליטי מסוג זה שלישיה היא לא אופציה, ובטח כשהצלע השלישית היא אימא של מישהו. היפה אורנית צריכה להתמודד עם החנון שלה, תום ואמו תמר, שעומדת להם על הראש; מעירה אותם בבוקר, לא חוסכת את ביקורתה מאורנית וזה עוד הרבה לפני שהפכה לחמותה. ההתמודדות של אורנית עם חנון ואימו גם יחד, אמורה להפיק ממנה מנת יתר של תסכול לרווחת צופי הסדרה. אותי זה מעצבן. לא התרווחתי מול המרקע כדי לצפות באימא.

תזרקו לנו עצם

מהידיעות שדלפו לתקשורת, ידוע שמשתתפים בתכניות ריאליטי חותמים על הסכמים דרקוניים. בכל זאת, אנחנו מחכים לכמה סודות ביום שאחרי. האם האחיות מלול (מירב והודיה) יואילו להודות שהן שחקניות ושכל התכנית במה? כבר בשלב הפרומואים, עוד לפני שהתכנית עלתה לאוויר, הן ניסו להפליא אותנו בתהייה באשר לזמן ששהו בבטן אימן: "תשעה חודשים או תשעה שבועות, מה זה משנה? העיקר תשע". הן אף הוסיפו שהן חולקות את אותה מנת מוח שהאל הואיל להעניק להן. נו, באמת.

בפרק השלישי של העונה, איליה בן הזוג של התאומות, פרש מהתכנית בטענה שהמחקר שהוא עובד עליו במכון ויצמן צריך השגחה. האם הוא לא ידע את זה מראש, לפני שנכנס להרפתקה? אבל כנראה שגם לכוח הסבל של מדען יש גבול. עד שפרש, נראה היה שאיליה רק מתלונן על הבורות המוגזמת של האחיות "אני חושב שאני עובר רגרסיה". כנראה ששלושה פרקים עם התאומות שייך יותר לסוגה של הישרדות מאשר ליפה ולחנון.

קרן היא המתמודדת היחידה שנראית לי אמינה, וגם זה בערבון מוגבל. קרן, פטפטנית ללא גבולות, מדברת הרבה ומהר. קשה להאמין שיש בעולם תסריטאי שמסוגל להפיק פנינים מהסוג שיוצאים מפיה, ואם כן, אנחנו מצדיעים לו. קרן מצליחה להסביר שהפירוש למילה מולקולה הוא חד פעמי ומספקת הסברים מופרכים על עורקים ראשיים ומשניים שמתחברים דרך אותה מולקולה. איכשהו, הביטחון הרב שהיא מפגינה, גורם לנו לחשוב שהיא יודעת על מה היא מדברת.

אורי, היפוכונדר מגיל 6, מגלם את הדמות המגוחכת, טיפוס חיוני לסדרה היפה והחנון. בפרק שצולם בים המלח, הוא לבש מראה של זברה כשיצא מהאוהל לבוש בפיג'מת פסים שחור-לבן שכיסתה את מלוא גופו. בפנים לבנות מקרם הגנה, כשכיסוי מגן על אפו וכובע רחב שוליים לראשו, הוא פצח בווידוי מרגש: "מה לעשות, אני אלרגי לשמש. ושמש היא כמו ערסים, כשהיא בחוץ, לא יוצאים החוצה". מה שנכון, נכון.

הגזמתם קצת, לא?

ברור שחלק גדול מה"ריאליטי" מתוסרט מראש, אבל בכל זאת הציפייה היא למידה מסוימת של ספונטניות. בעונה הנוכחית, זה נראה כאילו התסריטאים עבדו שעות נוספות והתכנית איבדה גם את מעט האותנטיות שהייתה בעונות הקודמות. הדיאלוגים לא הגיוניים והתחושה היא שהמתמודדים מקריאים טקסט.מישהי, סתומה ככל שתהיה, תנסה לדוג דגים בים המלח עם מקל וחוט, או שתחבוש 24/7 כתר לראשה ותצהיר "אני נסיכה", זה לא הגיוני. גם אם ההפקה מעוניינת לייצר פרומואים מושכי קהל.

עדיין מדובר ב"יפה והחנון" המצליחה. עדיין המטרה היא אותה מטרה: חנונים מגיעים כדי ללמוד איך להשתלב חברתית והיפות כדי להוכיח שגם הן יכולות ללמוד משהו. אז למה להרוס? הרי הרכב מנצח לא מחליפים. נדמה לי שהעונה הנוכחית נתלית יותר מדי בגימיקים. להכניס שינויים זה בהחלט מרענן ומעניין, אבל במקרה הזה, לפחות לגביי, כל המוסיף גורע.