סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יום האישה 2022: איזו נשיות מציגות חברות הכנסת באינסטגרם?

מירי רגב מבשלת המון, תמר זנדברג הפכה לאמא ביום הבחירות ואיילת שקד מפתיעה בתיאור ביו מיושן. הממשלה הנוכחית שברה שיא של ייצוג נשי ובינתיים ברשתות החברתיות – חברות הכנסת מציגות נשיות מעודנת יותר

הרשתות החברתיות הן חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו ולפעמים אפילו החיים עצמם. מי שלא שם לא קיים, או במקרה שלנו, לא קיימת. בין גידול ההשפעה שלהן לקריאה לשיוויון מגדרי בייצוג בכנסת, עולה השאלה: איזו נשיות מציגות חברות הכנסת ברשתות? שוחחתי עם שלוש נשים מהתחום, שלכל אחת מהן תשובות מעניינות ושונות. נילי מדרר, מנכ"לית ארגון העובדים של הסגל באוניברסיטה העברית וחברה בסיעת מרצ ירושלים; טלי עוז אלבו, מנהלת "Let's face it" (חברת ניהול מדיה חברתית), ניהלה בעבר את עמוד הפייסבוק של חברת הכנסת לשעבר ממפלגת יש עתיד, יעל גרמן; מאיה קרול, עיתונאית לשעבר ב"שקוף" וממקימות ארגון "שוות 60", שקם במערכת הבחירות האחרונה ופועל למען ייצוג שווה של נשים בכנסת. האם חברות הכנסת שלנו מקדמות את מעמד האישה או משמרות את הדימוי המקובל שלה?


"אסירות": הסוף הידוע של נשים בכלא
איפה המהפכה? על מסך הטלוויזיה נשים הן עדיין מוצר צריכה
יום האישה: אישה כותבת אישה

איילת שקד: איזונים

שרת הפנים, איילת שקד, היא סיפור מעניין. לאף אחד לא כל כך ברור האם היא דתייה, האם היא פמיניסטית ומה היא עושה בראש מפלגת ימין, שמייצגת את הציונות הדתית בלי כיסוי ראש? היא לא מעלה הרבה תמונות מהחיים האישיים שלה. בין היחידות היא מטיול עם בנה בנחל דוד ביום המשפחה האחרון ולפניו פוסט על סוד החלות שלה. כנסו לפרופיל שלה ותראו דבר אחד שמיד קופץ בעין- התיאור שלה בביו. "שרת הפנים וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני". עד כה הגיוני וקשור לתפקידה כאשת ציבור, אבל מכאן התיאור נעשה מוזר- "אשתו של אופיר ואמא של אורי ושירה". לא ברור למה שקד חושבת שכל מי שנכנס לפרופיל שלה להתעדכן בפעילותה הפוליטית, משתוקק לדעת למי היא נשואה וכמה ילדים יש לה.

"שכשנשים נכנסות לתוך המנגנון הפוליטי הן נכנסות למעשה לעולם מאוד גברי", מדרר מסבירה. "האישה בעולם פוליטי נדרשת לשחק על תפר בין שני התפקידים. האישה החזקה שהגיעה לכנסת בזכות עצמה והאישה העדינה והמכילה". הרבה פעמים, התפקיד של המדיה זה לייצר איזון, פוסט אחד מאוד מאוד תקיף על מה שהיה בוועדה או מאוד שמח על חקיקה שהצליחה להעביר ופוסט אחר : 'שבת שלום עם ישראל, הכי חשובה המשפחה'".

התיאור של שקד בביו הוא חלק ממה שמייצר את האיזון שמדרר מדברת עליו. הבחירה לכתוב בו שהיא נשואה ואמא, היא חלק מעיצוב ויצירת התדמית השמרנית של שקד. על פי התפיסה המקובלת, המסר שלה בו הוא לא פמיניסטי אם עדיין מה שמגדיר אישה בעולם, שרה או לא, הוא נישואין והורות.

איילת שקד ובנה מטיילים בנחל דוד
בלי כיסוי ראש, אשתו של אופיר | מתוך עמוד האינסטגרם של איילת שקד

מירי רגב: מייצרת מקום

תעשו ניסוי, תגללו בפרופיל של מירי רגב ותעצרו איפה שבא לכם. שימו לב שבכל פעם, תופיע על מסך הפלאפון שלכם תמונה שלה מבשלת, מדליקה נרות, מפרישה חלה או מתפללת. עושה רושם שהיא אישה שחשובה לה המשפחה, המסורת, הבית. למה רגב דואגת לייצר תדמית כזו? "הרבה חברי כנסת שרוצים להראות שהם עממיים, שיש להם קשר למסורת, מצטלמים כשהם מבשלים ארוחות מסורתיות וזה מחבר אותם לשטח, קורא לקהל מסוים. אני חושבת שזאת הפוליטיקה האמיתית, את צריכה להתחבר לאנשים, את צריכה לבנות לעצמך איזשהי דמות", קרול מסבירה. אז האם רגב לא מקדמת את שוויון האישה ואפילו מעכבת את שינוי תפקידה בעולם?

"אני חושבת שאחת הגישות הפמיניסטיות היותר מעניינות, היא גישה שאומרת שגם עקרת בית בסוף בוחרת להיות עקרת בית", מדרר מסבירה איך היא רואה את הבחירה של רגב. "במקביל אליה וכתגובת נגד, יש את הגישה היותר פטרונית שאומרת שאת לא יכולה לבחור להיות עקרת בית, כי מלכתחילה מצמצמים לך את הראייה. כשהנשים האלה מבקשות למצוא את עצמן בתוך העולם הפוליטי, הן בטח יתחברו למירי רגב, גם אם הן לא מסכימות איתה".

בהמשך לאמירה שבעולם הפוליטי, אישה צריכה לשחק על שתי דמויות: אישה רכה ואישה חזקה, מדרר מדגישה, "היא מייצגת להן שגם מי שרוצה להיות אישה טובה שמבשלת ודמות משפחתית, יכולה להיות פוליטיקאית ולעשות קריירה מצליחה. זה הצד השני של המטבע. אני חושבת שזה הצד היותר משמעותי, כי בסוף בסוף זה מה שמצליח. נשים שהיו רוצות לשמר את המעמד העתיק של נשים ולצמצם את היריעה, לא היו מצביעות לנשים. הן היו חושבות שהן השתגעו, שהן פועלות בניגוד לאינטרסים שלהן". דווקא הצגת הנשיות של רגב, המכילה גם את תפקיד האישה המסורתי, מאפשרת לנשים שלא מרגישות שייכות למצוא את עצמן.

מירי רגב מחזיקה סיר מרק עגבניות במטבח
אפשר גם לבשל וגם להיות פוליטיקאית | מתוך עמוד האינסטגרם של מירי רגב

תמר זנדברג: קשוחה ולא אהובה

ועכשיו כנסו לפרופיל של תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה. מה אתם רואים? זנדברג נואמת, בפגישות חשובות בשטח, בישיבות בכנסת והרבה סלוגנים גדולים. היא  קצת מאיימת, קשה לאכול אותה. גם היא כמעט לא מעלה תמונות מחייה האישיים ובין התכנים היחידים שאפשר למצוא- ביום כיפור האחרון היא העלתה (שוב) סרטון חמוד עם בעלה בחסות מרצ, שהסלוגן שלו הוא "כל אחד.ת והכיפור שלו.ה". אם תגללו עוד קצת עד ליום הבחירות האחרון, תראו שיש לה גם תינוקת.

אז למה זנדברג בחרה להצטלם עם הבת שלה דווקא ביום הבחירות ולא ביום הראשון בגן, או בבריתה? מצד אחד, יכול להיות שהיא מסתובבת איתה בבחירות בגלל שהמסגרות סגורות ומצד שני, היא הייתה יכולה להושיב לרגע את רחל הקטנה בעגלה ולצלם את תמונת הקלפי לבדה. הרי הכל מתוכנן ושום דבר לא עולה סתם, בטח לא פוסט שנשאר בעמוד שלה לנצח.

האם העובדה שזנדברג ממעטת לשתף בחייה האישיים גוזרת עליה שתהיה פחות אהובה? "אם יש לך אשת סושיאל טובה, אז אין סיבה שאם את מעלה או לא מעלה תמונות שלך מבשלת בשישי,  ישפיע על החיבור של אנשים אלייך", קרול אומרת. מדרר מסכימה חלקית ואומרת שלדעתה, גם לגברים יהיה יותר נוח להצביע למירי רגב ולא לזנדברג, "תמונות משפחתיות שמשדרות חום עדיין דרושות במערכת הפוליטית הישראלית, וודאי כשמדובר באישה שנאלצת לשחק על שתי הדמויות".

תר זנדברג מחזיקה את בתה התינוקת ומשלשלת פתק לקלפי
חיים אישיים כחלק מהפעילות הפוליטית | מתוך עמוד האינסטגרם של תמר זנדברג

"בסוף, העובדה שיש פוליטיקאיות כמו תמר זנדברג, מבחינת השיח המגדרי בכנסת, קשורה לכך שיש בה גם את מירי רגב", אומרת מדרר וצודקת. ברור שעדיף שהשאלה אם חברת כנסת מעלה לרשתות תמונה שלה עם התינוקת בקלפי או מבשלת בשישי, לא תהיה פקטור. אבל אנחנו עוד לא שם ויש לנו עוד דרך. הדרך הזו מורכבת ודורשת להכיל שנשים עוד נדרשות לקיים את התפקיד שלהן כנשות משפחה, לצד הקריירה.

אותן נשים שבוחרות להציג את הגם וגם מייצגות אפשרות אחרת, את האפשרות לחלום ולא לבחור באופן מוחלט, גם אם היא לא תואמת לאידיאל הפמיניסטי הרווח. העובדה שיום האישה קיים מלמדת אותנו שעדיין לא הגענו ליעד, יש צורך להתייחס לדרישה ולתפיסה החברתית כלפי נשים. חברות הכנסת מציגות נשיות מורכבת ומחוברת לקרקע, שמאפשרת לנשים ממגוון אוכלוסיות ואמונות להתחבר אליה. אבל האם האיזון הזה נמצא רק באינסטגרם, או שהן גם פועלות במסגרת תפקידן לכך שיום אחד, כל הנשים ידעו שהן יכולות שלא להיות רק עקרות בית?