סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

וואטס אפ דוק: על תעשיית הקולנוע הדוקומנטרי בישראל

תעשיית הקולנוע ההוליוודי היא תעשיה נוצצת שמגלגלת מיליארדי דולרים מידי שנה. מיליוני צופים ברחבי העולם פוקדים את בתי הקולנוע כדי לצרוך את מוצר האומנות הפופולארי ביותר. לא צריך להיות מבקר אומנות אליטיסט או מבודד שמרכיב משקפיים זעירות, כדי להעריך את טיבה של אומנות הקולנוע. לא פעם אומנות הקולנוע שנויה במחלוקת והערכתה יכולה לנוע בין סלידה מוחלטת של קהל מבקרים מצומצם, לצד אהדה גורפת מצד ההמון.

הקולנוע העלילתי תמיד נמצא באור הזרקורים. מלווה אותו מכונה משומנת ויעילה של מסעות פרסום ויחצנות. שפע של ביקורות מלטפות את הסרט, או בועטות אותו מכל המדרגות. בסוף הקהל הוא שמכריע את הכף. בשוליו של האור, בשטח האפרורי, נמצא ז'אנר שלא זוכה לאותה התייחסות ומודעות- הקולנוע הדוקומנטרי.

פה זה לא סקורסזה, השטיח האדום קצת דהוי בהקרנת הבכורה ויש רק רונית אלקבץ אחת, אבל תעשיית הקולנוע הישראלית קיימת ולעיתים אף בועטת. הקולנוע הדוקומנטרי אפילו לא זוכה לאור האפרורי. למרות שמידי שנה מופקים בארץ עשרות סרטים דוקומנטריים, הוא מתקיים רק במסגרת נישה שמייחדת אותו כמו פסטיבלי קולנוע דוקומנטריים או ערוצי טלוויזיה מהזן הפחות פופולארי.

פסטיבל הנחשב לאחד המבוקשים והמוערכים בעולם הוא "פסטיבל דוקאביב". הוא מתקיים אחת לשנה באביב ומוקרנים בו עשרות סרטים בבכורות בינלאומיות וישראליות. הפסטיבל מעלה נושאים חשובים לדיון הציבורי, הצצה לתרבויות, מסורות וקונפליקטים מעניינים בשילוב של קולנוענים ואורחים חשובים מחו"ל. "דוקאביב", מציע תכנית הפונה לקהל רב ומושך אליו מידי שנה כ- 35,000 צופים. במקביל להקרנת מיטב הסרטים הדוקומנטריים שיוצרים בארץ ובעולם, מתקיימות פגישות עם יוצרי הסרטים, בהם הקהל יכול להגיע להתרשם ולשאול שאלות.

דוקאביב- הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי. צילום: יח"צ
דוקאביב- הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי. צילום: יח"צ

 

השנה יתקיים הפסטיבל ה- 13 בין התאריכים 12-21 לחודש מאי 2011, בסינמטק תל אביב, בנמל תל אביב ובבית ציוני אמריקה. יתחרו בו 12 סרטים של התחרות הישראלית ועוד 6 סרטי סטודנטים בתחרות סרטי הסטודנטים. מלבד הסרטים המתחרים, יוקרנו עוד כ- 25 סרטים ישראליים בהקרנת בכורה.

"תקריב"– כתב עת לקולנוע דוקומנטרי

 

כתב העת המקוון "תקריב" יוצר דיון ביקורתי על הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי, שברובו לא זוכה לדיון ראוי. מאמרים אקדמיים ומחקרים לצד מסות אישיות, יאפשרו את הדיון סביב הקולנוע הדוקומנטרי כיצירת אומנות קולנועית. לצד הדיון האסתטי, מתקיים גם דיון סוציולוגי, פוליטי ואידיאולוגי, שמאפשר להבין את העולם בו אנו חיים. "תקריב" מבקש לנתח, לעורר ולהוות במה לרעיונות ומחשבות על סרטים, דרך הסרטים.

בין הכותבים באתר ניתן למצוא את יגאל בורשטיין, במאי וחוקר קולנוע, ד"ר מירב אלוש- לברון, מרצה בחוג לקולנוע באוני' תל אביב, ד"ר שמוליק דובדבני, מרצה וחוקר קולנוע, ארז פרי, מנהלו האמנותי של פסטיבל קולנוע דרום, עורך כתב העת "קולנוע דרום" ומרצה לקולנוע במחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר, רון גולדמן, עורך, במאי ותסריטאי ורן טל, במאי ומפיק עצמאי.

 תקריב- כתב עת לקולנוע דוקומנטרי. תמונת יח"צ