סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

המשורר רענן בן טובים מנסה את כוחו בשבוע הספר האלטרנטיבי

פגשתי את המשורר רענן בן טובים בבר תל אביבי בבן יהודה. הוא היה נראה בדיוק כמו בתמונה. לא גבוה ולא נמוך במיוחד. אחרי ששאלתי כמה שאלות כבר מצאתי את עצמי קוראת שיר שלו. הוא ישב קשוב מאוד וכשסיימתי הוא שאל אותי בעיניים בוערות "מה הבנת?". באותו רגע הייתי רק צריכה לתת לו לדבר.

רענן בן טובים הוא משורר תל אביבי שכתב את ספר השירים "על ספסל בטשרניחובסקי". אתמול (31.5) הוא הופיע עם יוצרים חדשים נוספים ביום אלטרנטיבי באוניברסיטת ת"א לקראת שבוע הספר שיחל ב- 15.6. שבוע הספר האלטרנטיבי מאפשר ליוצרים כמו בן טובים, שלא מקבלים חשיפה במסגרת הוצאות גדולות, להציג את היצירות שלהם בחינם ולקבל חשיפה. באירוע יוקמו דוכני ספרים של יוצרים עצמאיים ושל הוצאות לאור קטנות ולא מוכרות. הקהל מוזמן להביא ספרים משומשים ובתמורה לקבל ספר חדש. בהפסקות יופיעו בבמה פתוחה יוצרים שיקריאו שירה ופרוזה קצרה.

בן טובים לא במקרה נמצא בין רשימת היוצרים שהציגו את פרי עטם ביום האלטרנטיבי. הוא פרסם את ספרו בהוצאת 'עקד' שמיועדת בעיקר לשירה. רענן בן טובים: "בהתחלה שלחתי את השירים לעורך של הוצאת שירה. הוא חזר אליי ואמר לי שהוא עמוס מאד בהתחייבויות אחרות ולא יהיה לו זמן לעזור לי. 'עקד' הייתה ההוצאה השנייה שפניתי אליה. היא חיפשה קול צעיר וחדשני וזה בדיוק מה שהשירים שלי מספקים".

" 'עקד' קיבלו אותי כי הם חשבו שאני שונה, שיש לי אמירה ייחודית", בן- טובים. צילום: אליזבת טונדובסקי
" 'עקד' קיבלו אותי כי הם חשבו שאני שונה, שיש לי אמירה ייחודית", בן- טובים. צילום: אליזבת טונדובסקי

לא פשוט כל כך להגיע לשבוע הספר הרשמי. במקרה שהוצאה מוכרת מסרבת להציג את ספריו של היוצר, הוא צריך לשכור דוכן בכמה מאות שקלים ליום, ואם הוא רוצה להוציא את ספרו בהוצאה עצמית עליו לשלם את כל ההוצאות הנלוות של הספר: דפוס, עורך, צילום וכו'. בן טובים: "הספר שלי עולה 72 שקלים ואני מוכר אותו בשבוע הספר האלטרנטיבי ב- 42 שקלים – כדי למכור".

יוצר בהוצאה עצמית צריך להשקיע כמה מאות שקלים כדי למכור כמה ספרים במחירים מוזלים, ולרוב אינו מצליח אפילו להחזיר את ההוצאה. "כשאנחנו יוצרים שירה אנחנו לא חושבים על להחזיר את ההוצאה, אנחנו חושבים על להוציא את הספר. שבוע הספר האלטרנטיבי הוא חשוב כי אנחנו רוצים לטפח את התרבות בארץ. זה מגיע מתוך הרעב של היוצר ליצור. אם לא יתנו לך במה אז היצירה שלך תישאר בפנים ולא תפרוץ החוצה. אתה לא יכול למקד חברה ללא תרבות. היתרון של היריד זה שהוא ממקד את העין התקשורתית בפעילות למען התרבות בישראל".

בן טובים: "לא מדובר רק על הוצאות גדולות אלא בכלל. כשאתה מקבל דחייה זו תמיד שאלה אם נדחית בגלל שחושבים שאתה לא מספיק טוב או בגלל שיקולים אחרים. האם לא רוצים אותך באופן כללי או שספציפית את כתב-היד הזה הם לא רוצים".

"ותמיד צריך להבין שזה לא קשור אליך. זה קשור ללקטור, לתפיסה של ההוצאה, לפן כלכלי, מה ימכור יותר ולאיזה סוגות הם יקבלו מענקים מהמדינה. משרד התרבות לא מחלק מספיק מענקים להוצאות וליוצרים ולכן ליוצרים בראשית דרכם קשה יותר להוציא את היצירות שלהם לאור מאשר ליוצרים וותיקים. מדובר על הוצאה כספית לא מבוטלת ומאבק להכרה. לדוגמא: הוצאת 'עקד' היא הוצאה קטנה, עברו שם רבים וטובים, כמעט כל המשוררים הגדולים, ולי היה מזל שהם קיבלו אותי כי הם חשבו שאני טוב, שונה, שיש לי אמירה ייחודית".