סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

ג'ינג'ים לא מסריחים בגשם

הג'ינג'ים הם אנשים בעלי שיער בצבע כתום-אדמדם, ולרוב עורם בהיר, עדין ומלא בנמשים. אוכלוסיית הג'ינג'ים תופסת בין אחוז לשני אחוזים מאוכלוסיית העולם, ורובם נמצאים במערב וצפון אירופה, בארצות עם מעט אור שמש. סקוטלנד היא המדינה המובילה בעולם בריכוז הג'ינג'ים שבה, והם מהווים כ-13% מהאוכלוסייה. הג'ינג'יות הוא גן חלש (רצסיבי) שמדענים מנבאים לו כי ייכחד בעוד כ-70 שנה.

בתרבויות השונות היחס לג'ינג'ים משתנה, והוא נע בין הערצה, פחד וצחוק. אמונות קדומות מימי הביניים נקשרו לג'ינג'ים בהקשר של מכשפות, ערפדים ואנשי-זאב, ובאותה תקופה הצבע האדום גם נקשר אל השטן. גם כיום, בקורסיקה למשל, אנשים שעוברים ליד ג'ינג'י יורקים, כמו האמונה הטפלה הכרוכה בחתול שחור. ואם זה לא מספיק, אז בקורסקיה  קיים גם יום לא רשמי בלוח-השנה המכונה יום "הכה את הג'ינג'י" – בי נשבעתי. בהולנד, לעומת זאת, מתקיים מדי שנה, בסוף השבוע הראשון של ספטמבר, פסטיבל ג'ינג'ים בו מתכנסים אלפי ג'ינג'ים יחדיו.

ג'ינג'רפוביה הוא מונח המתאר פחד מג'ינג'ים, וגם ג'ינג'ריזם הוא מונח שקיים שנים רבות ומתאר גזענות נגד ג'ינג'ים. התקשורת הבריטית מרבה להשתמש במונחים האלו, למרות שהוועדה הבריטית לשיוויון בין-גזעי לא מכירה בג'ינג'ריזם כסוג של גזענות, ולא מכירה בפשעי שנאה נגד ג'ינג'ים למרות שהם בהחלט קיימים. למשל, בניו-קאסל, משפחה ג'ינג'ית סבלה מפשעי שנאה בגלל צבע שיערם של בניה, ונאלצה לעבור דירה מספר פעמים.

 

חתול ג'ינג'י

 

כתום זה השחור החדש?

בשנים האחרונות ניתנה תשומת לב בולטת באמצעי התקשורת לג'ינג'ים, בעיקר כשבנק הזרע המוביל בעולם הצהיר שהוא לא מעוניין יותר בתרומות זרע מג'ינג'ים, בשל הביקוש הנמוך לילדים ג'ינג'ים. סיבה נוספת לסערה התקשורתית היא מחקרים שמשערים שבגלל חולשתו של הגן הג'ינג'י, אוכלוסיית הג'ינג'ים קרובה להכחדה. ג'ינג'ים כמעט ולא נישאים אחד לשניה, מה שמהווה זרז להיעלמותם מעל פני כדור הארץ.

גם בישראל, הג'ינג'ים לא זכו למנוחה, וב-2012 הציף את הרשת שיר של בן וליאור, "ג'ינג'ים מסריחים בגשם". מילות השיר עוסקות בהטחת עלבונות ודעות קדומות לגבי ג'ינג'ים. מטרת השיר היא לשעשע, אבל קשה להימנע מלתהות איזה יחס היה מקבל השיר אם הנושא המרכזי בו היה צבע עור ולא צבע שיער. ככל הנראה השיר היה מקבל תשומת לב שלילית כי הוא לא בדיוק פוליטיקלי קורקט. השיר הוסר מהרשת, אך מצא את מקומו חזרה בכל פעם מחדש.

 

דם חם, זה מה שכולם אומרים שיש לי

אין לזה הוכחות מדעיות אבל נוטים לייחס לאדומי וכתומי השיער תכונות מסוימות, רובן שליליות. אומרים שהם חמי מזג, בעלי אופי חזק, עקשנים, שובבים ומתרגזים בקלות. קצת מזכיר מה שאמרו לא פעם על המרוקאים, אבל זה כבר לא פוליטיקלי קורקט להמשיך להגיד את זה. תכונה נוספת שהועצמה בהקשרה ל"עם" הג'ינג'י היא מיניות. צבע השיער הג'ינג'י לרוב מזוהה עם תעוזה מינית אצל נשים. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת המבורג, נשים בעלות שיער אדום מקיימות יחסי מין יותר מנשים בעלות צבעי שיער אחרים. אדום הוא צבע שמסמל יותר מכל תשוקה ואהבה, וזו ככל הנראה הסיבה העיקרית למשיכתם של גברים לג'ינג'יות ולהיווצרות הסטיגמה שהג'ינג'יות הן "הכי טובות במיטה". הג'ינג'ים התגלו כרגישים יותר לכאב, קור, שמש וגירויים נוספים, מה שנתן סוג של תוקף מחקרי לקביעה הזו.

זוכרים אותה?

 

בהתבסס על הסטריאוטיפים שג'ינג'ים הם חמי מזג, בסרטים ותכניות טלוויזיה רבים מיוצגים הבריונים והדמויות הרעות כבעלי שיער ג'ינג'י, כך הם בולטים יותר וניתן לזהות אותם מהר. הייצוג העיקרי השני של הג'ינג'ים בקולנוע ובטלוויזיה הוא כקורבנות לבריונות ומעשי אלימות, ולרוב נטפלים אליהם בגלל צבע שיערם.

הג'ינג'ים הם אולי לא האוכלוסייה הכי מקופחת, ובטח לא כזאת שנמצאת כל הזמן בלב השיח הציבורי, אבל דווקא בגלל שמדובר בגזענות שקטה, היא לעיתים מחלחלת הרבה יותר עמוק, וכדי להבין איך אנו עדיין חיים בעולם של אפליות, גזענות וסטריאוטיפים, לא צריך ללכת כל כך רחוק. לבינתיים, בפעם הבאה שתרצו לשאול אותי אם אני מסריחה בגשם, אל תשכחו שאני גם חמת מזג…