סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

''בדרכים'': תחנות תרבות עם רונית ידעיה

רונית ידעיה מוציאה ספר חדש בשם "שכן טוב", ומנסה לחדור אל מחוזות שנויים במחלוקת, בהם גם הרע נושא מאפיינים אנושיים. פגישה על הדרך וכמה תחנות תרבות שהשפיעו על יצירתה.

רונית ידעיה, צילום: עודד ידעיה
רונית ידעיה, צילום: עודד ידעיה

רונית, מה הספר המשמעותי הראשון שקראת?

"המרד על הקיין" של הסופר היהודי-אמריקאי הרמן ווק. קראתי את הספר בגיל מאוד צעיר והוא מאוד השפיע עלי. כילדה, בדרך כלל קראתי סיפורי ילדים שסחפו אותי לעולמות שונים, אבל כאן קראתי בפעם הראשונה ספר למבוגרים, והבנתי שיש לספר גם משמעות אמנותית בנוסף לעלילה מסוימת או לתיאור חיים במקום אחר. למשפטים, לקצב ולתיאורים היה אפקט שגרם לי להבין שיש עוד משהו בחיים – אמנות.

איזה ספר שקראת עורר בך את המחשבה "למה אני לא כתבתי את הספר הזה"?

הרבה, כל אחד לתקופתו.

מי הסופר/ת שאת הכי מושפעת ממנו/ה או מעריכה את כתיבתו/ה?

אלפרידה ילניק. סופרת מיוחדת שכותבת כתיבה פרובוקטיבית ונוקבת על החברה האוסטרית והגרמנית, על קלישאות בשימוש ההמונים, על נורמות וערכים שאנשים שבויים בתוכם, על סקס, שקרים ושיעבוד למגדר. אלו טקסטים בוטים, ברוטליים ומופלאים.

היית רוצה שיהפכו את הספר שלך לסרט או לסדרת טלוויזיה? ואם כן, מי הבמאי שהיית רוצה שיביים אותו?

רם לוי כבר ביים את "עור" כדרמה לטלוויזיה. הייתי שמחה עם הרבה במאים: בתי, הבמאית קרן ידעיה, או דובר קוזאשווילי שאליו שלחתי את הספר עוד בזמן הכתיבה לפני שנתיים, ואם להרחיק אז ז'אק אודיאר שביים את "נביא", טרנטינו, האחים דרידן ועוד הרבה במאים ובמאיות חזקים שאינם חוששים להראות מציאות קשה ומנוכרת, ובעיקר מביימים מעניין ולא רק מעלילים עלילות.

איזה כותרת היית נותנת לספר על חייך?

"ואקום", "קטלוג", "עור", "שוש", "שכן טוב". כל הספרים שלי הם גם עלי במידה מרובה, הם מרחיבים את ההבנה שלי על העולם ועל החיים, ועוזרים לי לצלוח אותם.

האם יש ספר חדש שקראת לאחרונה ואת מעריכה?

"התיקונים" של ג'ונתן פרנזון. הוא אמן הסיפור הריאליסטי.

האם היה אירוע מכונן או אדם משמעותי שהשפיע על כתיבתך?

כשמצאתי את עצמי בגיל 35 יושבת כמה פעמים בשבוע, בשעה 4 לפנות בוקר, מול מכונה שממתכת ניילונים במפעל בקיבוץ חניתה. שאלתי את עצמי מה לעשות עם הזמן המבוזבז הזה.

מה הפסקול של חייך?

דיאמנדה גאלאס. אין עוד אחת כזאת. קשה להקשיב לה לאורך זמן, זה כמו לבלוע גלולת רעל מצופה בשוקולד. היא מעולה.

רונית ידעיה, סופרת ישראלית, אמנית פלסטית וציירת, הקימה ב-2005 עם בעלה, הסופר והצלם עודד ידעיה, את בית הספר "מנשר לאמנות", שבו היא משמשת כראש המחלקות ללימודי כתיבה ולאמנות פלסטית. "שכן טוב" הוא ספרה החמישי, והוא רואה אור בהוצאת "כתר" בעריכת דרור משעני.